Adblock med 1Blocker – för din iPhone

Sannolikheten finns att du som läser det här har en adblocker installerad i din webbläsare. I till exempel USA är det nästan en tredjedel som surfar med en annonsblockerare aktiverad. Störande reklam kan försämra användarupplevelsen radikalt, och på mobilen kan det vara särskilt störande, eftersom det alltför ofta tycks täcka hela skärmen. Lösningen på det här heter 1Blocker.

 Betyg: 4/5

1Blocker är ingen ny app. Trots det, och det faktum att Apple gjorde det möjligt med adblockers i iPhone redan 2015, är det många som fortfarande surfar utan en adblocker på mobilen. Reklam överlag är nog något de flesta stör sig på. Har man dessutom ett litet surfabonnemang kan reklam vara särskilt störande, eftersom det äter upp en hel del data över tid.

1Blocker – För- och nackdelar

Fördelar Nackdelar
Du sparar tid och surfdata Endast lite-versionen är gratis
God funktionalitet Går ej att enbart tillåta Acceptable Ads
Väldesignad app som laddar snabbt De många verktygen kan vara för många

 

Ladda ned appen här.

Installation och uppstart

Första intrycket av 1Blocker är att det verkar lovande. Bara detaljen om att den senaste uppdateringen gjordes för 17 timmar sedan (i skrivande stund) ger förtroende. Trycker man på länken ”Utvecklarens webbplats” tas man till en sida där omnämnanden från bland annat The New York Times, och Business Insider. Projektet tycks alltså vara seriöst.

Att installera 1Blocker är enkelt. I och med den ringa storleken (25,8 MB) går nedladdningen snabbt. Vid uppstart påminns du om att tillåta appen i Safari vilket görs genom att gå in i Inställningar > Safari > Innehållsblockerare.

Sedan är du i princip i gång. Appen har ett fint gränssnitt, laddar snabbt och är enkel att använda. Basverktyget Block Ads är aktiverat redan när du startar appen.

Flexibelt

Det är framförallt flexibiliteten som skiljer 1Blocker från andra konkurrenter i App Store. Tar vi välkända Adblock Plus som exempel, är skillnaderna i funktionalitet mycket stora. Medan Adblock Plus-appen i princip enbart har två funktioner (Acceptable Ads och Whitelisted Websites), möts du av en rad olika verktyg när du öppnar 1Blocker. Se bild:

Här ges du snabbt möjligheten att blockera till exempel trackers samt widgets på Facebook och Twitter. Du kan till och med välja att blockera kommentarer och störande delningsknappar.

Genom att trycka på varje verktygsrad får du än fler alternativ. Trycker du till exempel på Block Trackers kan du välja att enbart blockera vissa trackers, och tillåta andra. Här finns nästan 4000 att välja mellan i skrivande stund. Använd sökfunktionen om det är någon särskild tracker du vill blockera.

Praktiskt test

Brittiska PCMag har gjort ett praktiskt test av appen. Undersökningen gjordes med en iPhone 6 Plus, och det var basverktyget ”Block Ads” som kontrollerades. Widgets, trackers, kommentarer och delningsknappar var alltså fortfarande synliga.

Testet visade att Safari laddade 48,1 % färre resurser på PCMag.com med 1Blocker än utan. Vidare tog det också ca 45 procent mindre tid att ladda samma sida. Liknande resultat syntes när författaren gick in på CNN.com.

Det här är enbart två sidor som testas, och det må därför inte vara särskilt representativt. Om man dock leker med tanken att de flesta sidor som besöks på mobilen plötsligt kräver hälften så mycket resurser, är 1Blocker en potentiell pengasparare när det kommer till mobilabonnemanget. I praktiken beror det dock på hur du surfar. En Adblock kommer inte att göra en enorm skillnad i hur mycket data du förbrukar ifall du främst streamar film på Youtube eller använder Spotify.

Acceptable Ads

I inledningen av den här artikeln ser du, under ”Nackdelar”, texten Går ej att enbart tillåta Acceptable Ads. Acceptable Ads är en organisation som jobbar för att reklam på nätet inte ska vara störande.

De listar tre kriterier som krävs för att en annons ska ses som ”Acceptable”: Placering, åtskillnad/tydlighet samt storlek. Hemsidor som placerar reklamen enligt dessa kriterier kan således ”belönas” genom att annonserna inte göms. Adblock Plus gör det enkelt, genom att ha ett reglage enbart för detta.

Det går i viss mån att styra det här själv i 1Blocker. Trycker du på ”Block Ads” kan du åtminstone välja att exkludera vissa reklamnätverk, eller tillåta andra du tycker är bättre. Alternativt så kan du söka på ”Acceptable” och välja att tillåta när till exempel ”AcceptableTextAds” finns i CSS-koden.

Exakt hur god effekten blir av just detta element är oklart, men det kan tålas att experimenteras lite med. Syftet i det långa loppet är att publicister ska tjäna på att inte använda sig av störande reklam. Annonser är nödvändigt för att till exempel tidningar och en rad andra verksamheter ska kunna tillhandahålla sitt material utan avgift på nätet.

Sammanfattning

Ett stort aber är att du endast kan ha en verktygsrad aktiverad i lite-versionen. För att kunna ha flera reglage påslagna samtidigt måste du köpa premiumversionen, vilken i skrivande stund kostar 50 kronor. Även om summan i sig inte må vara särskilt stor, är det förhållandevis högt när man talar om appar.

Trots ettan i namnet ”1Blocker” är det dock just de många funktionerna som gör att den här appen sticker ut från mängden. Om man däremot bara vill ha en enkel adblocker, och nöjer sig med det, bör lite-versionen räcka utmärkt.

På lång sikt är dock de 50 kronorna som läggs på appen inte särskilt mycket (inte minst med tanke på att du förbrukar mindre surfdata). Surfar man mycket på 3- eller 4G kan det snarare ses som en investering.

Sammanfattningsvis är 1Blocker betydligt vassare än sina konkurrenter – om du betalar. Även om du använder Lite-versionen tjänar den dock sitt syfte utmärkt. Med det sagt kommer gemene man inte att märka några enorma skillnader mellan till exempel Adblock Plus och Lite-versionen av 1Blocker.

Premiumversionen är därför att rekommendera för att få en fullgod, mångsidig och lättanvänd annonsblockerare.

 Betyg: 4/5

Några andra röster om 1Blocker

 The New York Times

NYT har gjort en undersökning där 1Blocker och två andra konkurrenter testas. Testet liknar det som nämns ovan i den här artikeln, som utfördes av PCMag. Efter testet valde New York Times-skribenten att ha en adblocker på sin mobil fortsatt påslagen för att spara surfdata, eller ”for the sake of my data plan”, som han själv uttryckte det.
The New York Times grundades i New York 1851, och har idag kommit att bli en av världens mest ansedda tidningar. Tidningen publicerar allt nyhetsvärdigt mellan himmel och jord, efter mottot ”All the news that’s fit to print”.

 

Business Insider

Business Insider påpekar att det visserligen finns flera Adblockers till mobilen, men hyllar 1Blocker eftersom den är mest flexibel. De många verktygen, och möjligheten att blocka trackers, kommentarer, widgets och annat tycks 1Blocker vara ensamt om.

Business Insider är en digital tidning från USA, som grundades i februari 2009. På relativt kort tid har tidningen blivit mycket populär och placerar sig i skrivande stund på 358:e plats i Alexa. Tidningen är främst inriktad på affärsnyheter, men även en del artiklar om teknik publiceras.

MacWorld

I en längre artikel om hur man kan undvika jobbiga störningsmoment i iOS när man surfar, beskriver MacWorld hur det är möjligt att filtrera ut CSS-element vid namn i 1Blocker.

MacWorld har sedan 1984 publicerat artiklar tillägnade allt som har med iPhone, Mac och Apple att göra. Tidningen har idag lagt ned sin tryckta upplaga och finns numera enbart digitalt.

 

iPhoneGuiden.se

iPhoneGuiden.se

Skribent

Dela: