iPhoneGuiden.se

Sök

I dag presenterade Apple sin kvartalsrapport och VD, Tim Cook, fick svara på en och en annan fråga i slutet av sessionen.

Höjdpunkter:

– Nytt rekord för september-kvartalet sett till sålda iPhone, iPads och Macs. 

– iPod Touch står för mer än hälften av alla sålda iPods.

– iPod har över 70 procent i marknadsandelar på MP3-marknaden

– iTunes Store har gett ett resultat på $2.1 miljarder

– Nya iTunes lanseras snart

– 58 procent högre tillväxt för iPhones i jämförelse med övriga smartphonemarknaden som hade en tillväxt på 35 procent.

– iPhone används flitigt av många. Även yrkesfolk så som reportrar  för BBC, CTV och The Wall Street Journal.

– iPad säljs i högre siffror än Apples egna prognoser.

– iPad används också flitigt bland företag där till exempelvis Volkswagen har mer än 30 egna iPad applikationer.

– 44 miljoner iOS-enheter såldes under kvartalet.

– Nytt rekord på antalet sålda applikationer under kvartalet

– En mängd förbättringar i Apple Maps.

– 18 nya butiker i världen där Sverige också fått en första butik. Totalt finns nu 390 butiker i tio länder med 94 miljoner besökare. Jämfört med 77,5 miljoner besökare förra året.

– 700,000 applikationer är tillgängliga i App Store. Varav 275,000 är gjorda för iPad.

Frågor och svar på dessa från Apples VD, Tim Cook:

Vad tycker du om efterfrågan på iPhone 5?

Efterfrågan är väldigt robust och vi är väldigt glada över vad vi ser. Produktionen har förbättrats väsentligt tidigare denna månad och jag är nöjd med resultatet vi åstadkommit där.  Detta är den största lanseringen sett till volym i vår historia.

Apple sålde 2,2 miljoner fler Apple TVs än förra året. Men det klassas fortfarande som en hobby av er. Hur går det med Apple TV egentligen?

För fjärde kvartalet sålde vi 1,3 miljoner Apple TVs. Vilket är en ökning med mer än 100 procent sedan fjol. I det fiskala året sålde vi fem miljoner enheter. Detta är mer än dubbelt än förra året. Försäljningen går bra men om vi ser på vinsten så är den relativt liten jämfört med övriga vinster i företaget. Men ändå är det ett älskat projekt. Vi kommer fortsätta att dra i tråden för att se vart den leder oss.
Kan du berätta mer om er filosofi angående prissättning på iPad mini?

Vi ville inte skapa en billig liten platta. Vi ville skapa en mindre iPad som erbjöd hela iPad-upplevelsen. Skillnaden mellan oss och konkurrenterna är enorm. Med till exempelvis 35 procent större skärm än andra sju tums plattor, två fantastiska kameror, snabb uppkopplingen med ’dual bank Wi-Fi’ och en otrolig precision i sammansättningen tappar man helt enkelt luften när du håller i den. Det är vad vi ville skapa.

iPad mini har för övrigt högre tillverkningskostnader och en vinstmarginal signifikant lägre än bolagets medel. Men vi kommer försöka minska tillverkningskostnader och bli mer effektiva. Som för våra andra produkter.

Ett av alla saker vi försöker göra är att skapa en produkt människor vill älska i månader och år under användandet  Det är vad iPad mini är skapad för. Detta ser du på statistiken av iPad. Över 90 procent av all trafikdata från plattor kommer från iPad. Apple vill inte skapa en produkt som ger dig tillfredsställelse för stunden, men som du sen inte använder när du kommer hem. Det är inte upplevelsen vi vill att våra kunder skall uppleva. Jag uppmuntrar er att använda en iPad mini. När ni väl gör det kommer det vara svårt att använda något annat än just en iPad.