iPhoneGuiden.se

Sök

Jag vill börja med att inte be om ursäkt för att det inte blev någon krönika förra veckan, men att förklara att jag om en vecka tar studenten och att det tills detta är rent galet fruktansvärt mycket att göra. Jag vill också passa på att gratulera alla er andra som går igenom samma underbara kaos som jag gör. Med detta sagt ska jag idag jämföra Apple med religion. Två ord som tycks stå långt ifrån varandra, men som är tätare än ni kan ana.

BBC gjorde nyligen en dokumentär med namnet ”Secrets of the superbrands”. I den här dokumentären gör en helt teknikointresserad reporter besök på öppningen av en Apple Store i London, en hjärnskanning på en person som älskar Apple över allt och jämför resultaten med bland annat Microsoft.

Då jag själv, uppenbarligen, är helt besatt av Appleprodukter och suktar med långa blickar varje gång jag ser en person med en iPad, ser en bild på en ny iMac eller går förbi Macforum är det fruktansvärt roligt att se hur den här reporten helt objektivt tittar på människor som köar utanför butikerna utan att förstå någonting.

Flera gånger dras paralleller till hur vi ser Apple Stores som katedraler och hur människor vallfärdar både från USA och Japan när en ny butik öppnar i London. Den galna fanatismen som uppstår när hela butikens personal vid öppningstillfället bara står och eggar upp alla människor som köar utanför.

I programmet gör de som sagt också en hjärnskanning på en person som är helt besatt av Appleprodukter och finner att hans hjärna uppvisar exakt samma aktivitet som när en religiös person ser på bilder rörande sin religion. De jämför IBM med Anti-krist och Steve Jobs med Messias.

Har vårat tekniknörderi verkligen gått så långt att vi ser på våra kära iPrylar med samma känslor som väldigt religiösa människor ser på sina symboler. När man begrundar det snabbt känns det kanske inte jättekonstigt och det slår mig nu när jag skriver den här krönikan hur lätt jag accepterar att så är fallet.

Jag sitter här och nu och funderar lite djupare och inser att det bara är rent bisarrt. Jag själv kommer utan tvekan att stå i kö när iPhone 5 släpps liksom de människorna som i Lördags, i sin religiösa tro, stod och väntade på domedagen. Jag vill utan tvekan ha en iPad, på samma sätt som alla kristna vill ha ett kors runt halsen.

Jag har med all säkerhet egentligen inget behov av en iPad då jag har en iPhone och en Macbook, men jag är övertygad om att jag säkert kan hitta en funktion för att använda den. Religiösa människor har säkert egentligen inget behov att att be i specifika byggnader som kyrkor, moskéer och synagogor, utan de hade de lika gärna kunnat göra hemma. Men själva religionen har skapat behovet av att besöka dessa platser, och Apple har på väldigt liknande sätt skapat behovet av att ha en iPad.

Jag skulle väldigt gärna vilja göra som jag gör med Angry Birds och Facebook och hata det sättet Apple skapar ett sådant extremt behov, men i det här fallet  klarar jag det inte. Mitt undermedvetna är så hjärntvättat av Apples kultbeteende att jag inte kan ogilla deras produkter och jag måste med blandade känslor både motvilligt och villigt erkänna att jag är Appleist. Av den anledning tillägnas den här krönikan alla människor som faktiskt har styrkan att motstå. Till alla dem som inte känner kli i fingrarna och habegär när de ser en iPad utan kan hålla sin Appleanvändning på det planet att det helt enkelt är bra och stabila produkter.

P.s. ”Secrets of the Superbrands – Technology” finns att titta på i 6 delar på Youtube då BBC inte tillåter att man tittar på deras program från Sverige. D.s.