iPhoneGuiden.se

Sök

När kommande iOS 6 igår presenterades på WWDC 2012 låg mycket fokus på nya funktioner. Men mycket döljer sig också i användargränssnittet, bland annat får sig butikerna på iPhonen ett ansiktslyft.

Den butiken som de flesta användare besöker mest är utan tvekan App Store. Apple presenterade igår siffror som visade att vi iPhone-, iPad- och iPod Touchägare laddat ner helt fantastiska 30 miljarder applikationer till våra enheter. Som bilderna ovan visar har hela temat i butiken gått mot en mörkare ton och featured-fliken har fått inspiration från sin storebror Mac App Store med banners som visar populära applikationer just nu.

En väldigt uppskattad nyhet är att man inte längre kastas ut på springboard när man installerar applikationer, utan i lugn och ro kan fortsätta att söka igenom App Store efter nästa applikation att sätta tänderna i. Tabbarna i botten har fått ett något mattare gränssnitt, någonting vi antagligen lär se i fler applikationer framöver.

Även iTunes är en annan butik som ibland tittar fram på iPhonen när det är en speciell låt eller album man känner att man faktiskt vill äga, och inte bara låna från Spotify, om man nu ens använder det. Här ser vi också att temat går i mer enhetligt i mörkt, både med tabbarna i botten och navigationskontrollern högst upp.

Precis som i App Store har tabbarna fått ett mattare utseende och både Musik och Film har fått större banners med populära filmer, album och låtar.

Slutligen får även iBooks en uppdatering. Här ser vi samma mörka tema, matta tabbar och större banners. Nytt är däremot möjligheten att förhandsbeställa kommande böcker.

Källa: cultofmac.com