iPhoneGuiden.se

Sök

Apple är kända för sin butikskultur. Människor vallfärdar från flera delar av världen för att se ”flaggskepps”-butiker som den vid Regent Street i England, Carrousel du Louvre i Frankrike och 5th avenue i USA. Det råder inget tvivel om att Apple har lyckats skapa en kultur där konsumenten går in som en del av en helhet och kommer ut med en ny relation, en relation till Apple och det företaget står för. I en rapport från Asymco kan vi nu läsa nya studier som visar att Apple Store utför det ”vanliga” butiksarbetet hela 17 gånger bättre än den genomsnittliga detaljhandeln. 

Datan behandlar Apple Stores effektivitet i förhållande till andra butiker. I ett diagram kan vi se att Apple Store säljer dubbelt så mycket som Tiffany & Co på samma butiksarea. Samtidigt avslöjar värdena att gapet mellan Apple och andra butikskedjor bara blir större desto längre ner i diagrammet som vi kommer.

”Thanks to RetailSails we have some data on retailers in the US which can be used to calibrate the performance of Apple retail. RetailSails compiled a tableof the top 20 chains by sales per square foot (annual basis). The total sample was 160 American retailers (excluding restaurants) that publicly report results.”

 

Det här är positiva nyheter för alla Applefanatiker och framförallt för oss svenskar som inväntar två helt nya Apple Store, en i Stockholm och en i Malmö. Det skall bli intressant att se hur butiker som Digital Inn, Macoteket med flera står sig när Apple ger sig in i spelet.

Källa: Asymco [Via]