iPhoneGuiden.se

Sök

För de som läst igenom avtalen när de köpt en ny Apple-produkt kommer det inte som någon nyhet att Apple erbjuder ett års begränsad garanti. En garanti som man med Apple Care kan förlänga till tre år, vilket kostar mellan dryga tusenlappen till en bit över tre tusen kronor, beroende på vilken enhet man köper.

Vad Apple hittills varit dåliga på, är att informera om att man inom EU har rätt till minst två års reklamation, vilket på många sätt påminner om garanti. Detta uppmärksammades i Mars då Apple fälldes i italiensk domstol för vilseledande marknadsföring gällande sina garantiåtaganden. Apple har uppenbarligen tagit till sig av kritiken och har nu förtydligat skillnaden mellan sin egen begränsade garanti, EU:s konsumenträtt och sin AppleCare Protection Plan.

AppleCare, EU konsumenträtt, Apple, Garanti

Om man är observant finner man dock att EU:s konsumenträtt endast ger garanti på fel som uppkommer innan kunden mottagit leveransen, alternativt köpt varan i butik. En motivering som i mina ögon låter väldigt begränsad, och huruvida den kommer gälla för exempelvis RAM-minnen som fungerar vid leverans, men som på grund av ett fabrikationsfel går sönder efter 14 månader återstår att se.

Vad som är bra att komma ihåg är att man i Sverige, enligt konsumentköpslagen, alltid har rätt till 3 års reklamation om varan inte fungerar som utlovat. Det är dock upp till köparen att bevisa att felet fanns från början om varan är mer än 6 månader gammal.

Mer information från Apple angående EU:s lagstadgade garanti finner du här. Vill du ha information om reklamation i Sverige finner du det på konsumentverkets hemsida här.

Källa: idg.se