Telness får anses vara en relativt okänd operatör på den svenska marknaden. Man presenterar sig själva som den ”Den första digitala mobiloperatören för entreprenörer och företagare”.

Således är det här en aktör som privatpersoner inte nödvändigtvis behöver känna till, men i företagarkretsar finns det säkerligen mark för företaget att växa på. Deras mål är att förse kunderna med det ”bästa företagsabonnemanget”.

Telness – Plus och minus

Fördelar:

+Samma villkor och priser oavsett antalet anställda (inga småföretagare som missar rabatter som stora företag annars kan få, alltså).

+Lättnavigerat och intuitivt gränssnitt.

+Goda möjligheter att anpassa abonnemangen själv (ingen hjälp från säljare eller support skall behövas i någon större utsträckning).

+Inga uppsägningstider eller bindningstider.

+Oanvänd surf sparas för evigt.

Nackdelar:

-Ingen möjlighet att köpa telefon tillsammans med ett abonnemang.

-Support hänvisas till chatt och verkar inte vara möjligt på telefon (förutom när det handlar om frågor att bli kund).

Besök Telnes

Att hitta rätt abonnemang

Telness tjänster är byggda med flexibilitet i åtanke. Som administratör för ett företag får du en överskådlig blick kring hur mycket data respektive anställd använder. Du kan själv välja att utöka antalet GB som en viss anställd har, och kanske sänka det hos någon annan som inte surfar särskilt mycket mobilt.

Gränssnittet gör det enkelt att se hur väl företagets abonnemang stämmer överens med hur de anställda faktiskt använder datan. Det finns statistik och rapporter över hur de anställda har förbrukat data, och baserat på den här informationen ges administratören rekommendationer kring hur kostnaderna kan sänkas.

Abonnemanget bygger du genom att först välja en datanivå; 2 GB, 10 GB eller 25 GB i månaden. Du behöver dock inte fästa alltför stor vikt vid vad du väljer först, eftersom det enkelt kan ändras när som helst. Kanske ändrar du datanivån med statistik om förbrukningen i åtanke framöver. Samtalen och SMS:en är fria.

telnes abonnemang

Bindningstid

Hela filosofin kring Telness är att göra det så enkelt som möjligt för företagare och entreprenörer. Något som säkerligen skulle störa det resonemanget är att ha bindningstider och uppsägningstider. Tvärtom satsar de på att vara så flexibla som det bara går. Datanivåer kan enkelt ändras när som helst.

Täckning

Alla samtal och all surf och går genom Telias nät, som tillsammans med Telenor många gånger har utsetts ha det bästa nätet i landet. I de flesta fall bör du inte uppleva några problem med täckningen alls, i synnerhet när vi talar om tillgång till 2G och 3G. Vad gäller 4G har Telia en mycket god befolkningstäckning, men en liten del av befolkningen kommer inte att ha tillgång till detta, där man bor eller arbetar. Man har även 4G+, som i huvudsak finns i landets mer tätbefolkade områden. Kort sagt kan du förvänta dig en god täckning om du väljer Telness.

telnes täckning

Support

Tanken är att man ska behöva så lite hjälp som möjligt med att bygga sitt eget företagsabonnemang. Även om så är fallet, finns givetvis möjligheter att kontakta kundtjänst. För ”frågor eller funderingar” hänvisar de till chatten som finns på hemsidan. För den som har frågor om att bli kund finns det ett telefonnummer att ringa, som är öppen mellan 0900 och 1700 på vardagar.

telnes nöjd

Sammanfattning

Telness kommer med en rad olika fördelar, och för företagare tycks det vara ett mycket gott alternativ. Tittar man på diverse kundomdömen och hur det ser ut på recensionsplattformar, verkar kunderna överlag vara mycket nöjda. Vissa lyfter fram att att supporten är bra, medan andra glädjer sig över att surfpotten sparas på obegränsad tid.

För den som har ett par anställda bör statistiken om de anställdas faktiska förbrukning komma mycket väl till hands. Detta, i kombination med att datanivåer enkelt kan ändras när som helst, gör att man kan justera abonnemanget till den grad att man betalar för det man faktiskt använder – och inte mer än så.

Besök Telnes