Sanningen om IP-telefonin – Hur det egentligen ligger till

Hur står det egentligen till med IP-telefoni i mobilerna. Vad säger säljarna och kundtjänst till sina kunder, och hur skiljer det sig från verkligheten? Vi på iPhoneGuiden har bestämt oss för att gå på djupet.

Den senaste tiden har det uppmärksammats att flera telefonoperatörer börjat förbjuda tjänster som erbjuder IP-telefoni. Tjänster som exempelvis Viber, Skype och Tango för att nämna några. Dessutom kommer även Facetime räknas in här om, och när, Apple inför samtal även för 3G.

Värt att åter poängteras innan vi sätter igång är att både Telenor och Telia i press gått ut med att de förbjudit IP-telefoni i flera av sina avtal. Även Tre har gått ut med att vi som konsumenter genom att använda IP-telefoni bryter mot deras krav på ”fair use” som abonnenterna är skyldiga att följa. Tre är dock den enda operatör som ännu inte ordagrant förbjudit användandet av IP-telefoni i sina avtal.

Vi på iPhoneGuiden beslutade oss för att ta reda på vad som är, och vad som inte är tillåtet. Vi beslutade oss för att besöka tre av våra populäraste operatörer – Telenor, Tre och Telia för att prata med deras säljare öga mot öga. Vi bestämde oss också för att kontakta deras kundtjänster och slutligen respektive operatörs presstalesman. Gemensam nämnare när vi pratade med säljarna och med kundtjänst var att vi agerade vanliga kunder som funderade på att teckna ett nytt abonnemang. Våra huvudkriterier var att man skulle kunna surfa och använda Skype. Vi berättade sedan för varje presstalesman vad vi fått veta och bad om en kommentar och även att berätta hur det egentligen ligger till.

Telenor:

Inne på Telenors butik fick vi prata med en säljare i knappa 25 års åldern. Vi berättade att vi funderade på att skaffa nytt abonnemang, att vi surfade mycket och ville använda Skype och vi fick svaret att ‘Telenor Surfa’ – 3 mbit/s eller 10 mbit/s skulle passa oss bäst.

Och då kan jag även använda Skype och sånt?

Försäljare: Ja absolut.

För jag läste någonstans att det skulle vara förbjudet och att Telenor blockerar IP-telefoni.

Försäljare: Nej för tusan! Vi blockerar ingenting, det är bara att dundra på.

Vi fortsatte med att kontakta Telenors kundtjänst och valde alternativet att chatta på deras hemsida. Resultatet syns otvivelaktigt på bilden nedan.

När vi sedan ringde upp Telenors presstjänst fick vi prata med Andreas Hamrin. På frågan om han hade någon kommentar till att både deras säljare och kundtjänst inte berättat om deras förbud trots att vi själva påpekat det får vi svaret att han bara kan beklaga och att det inte var rätt agerat av säljaren. Hamrin poängterade även att de har avtal som tillåter IP-telefoni, nämligen ‘Telenor FastPris’.

Bra att veta är att Telenor FastPris kostar 699 kr/mån, och då ingår Mobilsurf 1 Mbit/s. Något som knappast ger särskilt bra kvalitet på IP-telefoni.

Du anser det inte vara fel och omoraliskt att ta ut 300-400 kr extra varje månad för en tjänst som borde ingå i det vanliga surfpaketet?

Nej.

Så om jag, som inte har något annat bredband än min mobil, har vänner i USA. Menar du att jag ska behöva betala 300 kronor för att kunna ringa dem när det egentligen är gratis?

Det är du som kund som måste överväga om tjänsten är värd priset. Tycker du att det är värt 300 kronor så köper du den, annars gör du det inte.

Tre:

Nästa del att genomföra var att gå till närmaste Tre-butik där vi fick prata med en man i 25 års åldern vars första kommentar när jag berättat att jag ville ha ett surfabonnemang som tillåter Skype var ”Då har du kommit rätt. Vi är den enda operatören som tillåter IP-telefoni”.

Men jag läste någonstans att Tre anser att det bryter mot någon del i avtalet, även om de inte ordagrant förbjudit IP-telefoni.

Jag hade vetat om jag inte skulle sälja in det. Jag står ju själv här och säljer in våra mobiler, och säger till folk att ”i den här kan du använda Skype”, och jag själv använder Skype på det här sättet.

När vi senare ringer upp Tres kundtjänst var kommentarerna få men glasklara – ”Det är inga problem att ladda ner och använda Skype”.

Erik Hörnfeldt som är pressansvarig på Tre har lite fler kommenterar, men inte alls av lika klar karaktär. När jag berättar om säljaren som till och med går så långt som att nästan uppmana kunderna att använda Skype får jag svaret att det är så det ser ut idag och att Tre ser över problemet, men inte tagit beslutet att förbjuda IP-telefoni.

Så ni kommer alltså eventuellt att förbjuda IP-telefoni?

Det kan hända att vi kommer att blockera IP-telefoni för vissa abonnemang.

Kommer ni att ändra avtalet även för dem som redan har ett abonnemang hos er?

Nja. Det står ju i konsumentköplagen att man inte får lov att försämra ett avtal.

Så de som redan har ett abonnemang ska alltså inte behöva oroa sig?

Som sagt är ingenting bestämt. Alltså, vi är inte motståndare för framtiden, men på sikt kommer abonnemangen vara utformade annorlunda.

Telia:

Precis som tidigare operatörer föreslår säljaren i butiken deras surfabonnemang när jag berättar att jag vill kunna surfa och använda Skype. När jag sedan poängterar att jag läst att Telia förbjudit IP-telefoni säger han att han också hört något om det. Han går sedan in på internet och öppnar upp följande tabell från Telias hemsida:

Efter att ha tittat igenom tabellen och poängterat det finstilta för mig säger han ”Officiellt går vi ut med att det inte fungerar, men jag har svårt att tro att man kan se någon skillnad”.

När jag sedan ringde Telias kundtjänst föreslog de först abonnemanget ‘Mobilsurf’. Även till dem poängterade jag att jag läst att IP-telefoni skulle vara förbjudet, men efter att först ha sagt att det inte ligger någon begränsning på det beslutade sig han sig för att i alla fall först gå och kolla med någon som visste mer. När han något senare kom tillbaka ändrade han sig och sa att IP-telefoni endast fungerar i de något dyrare alternativen ’Mobilsurf Extra’ och ’Mobilsurf Extra+’.

Men kan ni se om jag använder IP-telefoni?

Ja, frågan är ju varför det inte funkar.

Jag läste ju som sagt att det skulle gå emot er policy eller något.

Nja, det går ju inte emot vår policy heller, eftersom att det ingår i våra större paket.

Men jag kan använda Skype i både Mobilsurf Extra och Mobilsurf Extra Plus?

Ja, i Mobilsurf Extra och Mobilsurf Extra Plus ska det gå att använda.

När jag slutligen pratar med Irène Krohn på Telias presstjänst vill hon inte kommentera vad olika medarbetare sagt och kan bara beklaga att jag fått olika besked. Hon rätade även ut eventuella frågetecken och berättade hur det faktiskt ligger till. ”Det är som så att det kan fungera, men vi har ett abonnemang som vi rekommenderar om man vill använda IP-telefoni”.

Så att IP-telefoni är förbjudet är alltså fel?

Ja. Men vi ändrar hela tiden våra abonnemang för att anpassa oss efter vad kunden efterfrågar.

Efter att ha lagt på ringer Krohn snabbt upp igen för att hon känner att hon var otydlig i sitt sista svar och förtydligar:

”Idag kan det fungera, men det är inte säkert. På sikt kommer våra kunder att få köpa det som tilläggstjänst eller i ett abonnemang där det ingår till olika priser.”

Så, om vi ska sammanfatta vad vi kommit fram till, är det gemensamt för alla operatörers säljare att inte riktigt veta vad som gäller. Detta om något är riktigt skrämmande. Man har tidigare varit med om sådana som döljer sanningen för att lura kunder, men när de inte ens har en aning själva om vad som gäller måste man ju säga att någonting är fel.

Sedan är blockering av IP-telefoni inget nytt påhitt. Redan 2005 berättade Vodafone att de skulle blockera Skype på grund av att det hotade bolagets intäkter.

Mycket tror jag handlar om att IP-telefoni ännu inte hittat sin plats, något vi sett under många år. Som när bredband slog igenom och det var IP-telefonileverantörerna som jagade kunder på centralstationen istället för mobiloperatörerna och det spåddes konkurrera ut vanlig hemtelefoni. Redan 2003 sades det att ip-telefoni och wifi var det stora hotet mot mobilerna och 2005 skapade FOI (Totalförsvarets Forskningsinstitut) ett scenario där 80 % av hushållen skulle ha övergett vanlig telefoni och helt övergått till IP-telefoni till år 2008.

IP-telefoni har alltså genom åren varit grund till ett par domedagsscenarier utan att ha påverkat särskilt mycket, och ingenting tyder heller på att det nu skulle ändra vårt sätt att använda telefoni särskilt mycket ur ett längre perspektiv. Trots att jag har både Viber och Skype på min iPhone kan jag inte påstå att jag använder den på ett så pass mycket annorlunda sätt än innan jag installerade dem. Jag har exempelvis aldrig ringt ett samtal med Viber, och har dessutom bara använt Skype till textmeddelanden.

Men om operatörerna nu ska fortsätta på detta sätt borde de även snart försöka blockera chattapplikationer som msn och för att inte tala om det – Facebook. Dessa applikationer om något minskar ju användandet av sms drastiskt. En marknad som jag tror ger större vinst än samtal. Framförallt i förlorade intäkter om man jämför chatt kontra IP-telefoni i mobiltelefonerna.

Men vad tror ni? Är IP-telefoni här för att stanna den här gången eller kommer det att åter långsamt försvinna och glömmas bort? Och om IP-telefoni blockeras. Kommer ni då att leta ny operatör?

Dela:
Peter

Peter

Redaktionschef på iPhoneguiden.se och apputvecklare från Göteborg.

  • Viktor Bergström

    Hej.

    Har en liten fråga. Vet ni vart Tele2 står på denna punkt?

    Mvh//
    Viktor

    • supervalpen

      Eftersom vi var tvungna att hålla nere längden på artikeln bestämde vi oss för att fokusera på tre operatörer och har därför inte kollat exakt hur det ligger till med Tele2, men i alla deras mobilsurf-abonnemang (Small, Medium och Large) står det att ip-telefoni inte tillåts, så rent officiellt är det det som gäller.

      Men om jag får lov att gissa så kommer deras säljares kommentarer knappast skilja sig från de andra operatörernas, men det är som sagt en ren gissning

    • Joffe

      http://www.tele2.se/mobilabonnemang/tillaggstjanster.html

      Står att IP-telefoni inte tillåts på small och medium. Saknas information om att det skulle vara otillåtet på Large, så skulle gissa på att det är ok med det största datapaketet.

      • supervalpen

        Helt korrekt!
        Ber om ursäkt att jag inte kollade upp detta själv innan jag skrev kommentaren, tog bara infon från artikeln jag läst tidigare.
        Tack för förtydligandet!

  • Christoffer

    Grym sammanfattning!

    Bra jobbat. Man kan ju bara beklaga den konstiga inställningen operatörerna har, istället för att anpassa sig till kunden, så förbjuder man – och hindrar utvecklingen.

    • supervalpen

      Jag skulle vilja påstå att olika operatörer anpassar sig olika mycket, men eftersom att ip-telefonin ändå är ett potentiellt hot kan jag förstå att operatörerna garderar sig OM detta nu blir nästa stora grej.
      Men sen kan man ju ha invändningar mot sättet de olika operatörerna hanterar det

      • charkel

        Tele2 har väll haft störst försäljning av iPhone i sverige? Så ni kanske skulle tagit med dem istället för Telenor..

        • charkel

          Bra jobbat dock :)

  • Anders

    Grymt bra initiativ och väl utfört arbete!

  • Stefan

    Känns som om Tre är det vettigaste om man vill skaffa skype idag :)

    • supervalpen

      Både ja och nej.. Jag skulle faktiskt vilja påstå att som det ser ut nu är Telia vettigast, de har iallafall klara besked om vad som händer OM de bestämmer sig för att blockera IP i kombination med hyfsade priser.

      När det gäller tre är kan man inte säga vad som händer mer än att ”de ser över problemet”. Få de för sig det så kanske de väljer att blockera totalt. De kan också fortsätta att tillåta eller allt däremellan.
      Men ja, IDAG är tre vettigast, men det bidrar med en osäker morgondag

  • Wikan

    Snyggt jobbat, nu vet man vad som gäller. För övrigt kör jag både Skype och Viber med Telia 1mb frisurf utan problem.

  • Patrik

    Jag fick en känsla av att någon nyhetsblaska borde få ta del av detta..

  • Fredrik

    Bra artikel!

  • Tomas

    Bra artikel! Personligen tror jag att viber och skype idag, och även en bra tid framöver, enbart kommer att vara komplement till ”vanlig telefoni”. Ringer jag till mina vanliga vänner eller familj så använder jag telefonen som vanligt. Men när jag däremot pratar med vänner utomlands så är det fantastiskt att kunna använda telefonen istället för att behöva hitta en dator med skype. Jag vill se det som att detta är en tjänst som skapar mer kunder och intresse kring telefoner som iPhone och andra smartfones istället för att konkurrera med de aktuella abonemangen.

    Det känns som väldigt kortsiktigt och inte särskillt konsumentvänligt att börja blockera tjänster som dessa. Vissa kanske använder viber för att ringa till morsan men det kommer dröja länge innan det kan konkurrera ut vanliga nätet. Och när det händer kommer det nog redan finnas andra alternativ och abonnemangen kommer se annorlunda ut. Fegt och kortsiktigt tänkande som sagt.

    • supervalpen

      Jag håller helt med!

  • Snurre

    Kanon artikel med bra sammanfattningar och dessutom ett mycket intressant ämne!

  • Striem

    Jag tycker vi ser en del likheter med operatörernas lagerstatus, och då syftar jag inte på förbud eller några begränsningar i avtal utan information internt i företagen. Dock kan det vara förståligt med tanke på hur stora operatörerna är :)

  • Fredrik Lamell

    Till att börja med så får jag säga att det var en riktigt intressant artikel ifrån er och jag känner själv att ip-telefoni borde vara tillåtet. Istället för att lura oss kunder och sälja in till oss ”Köp denna telefon, för då kan använda Skype”. Men tillslut så kommer säkerligen abonnemangen vara ändrad till deras fördel, att då ip-telefoni inte ingår… :)

  • David

    Det största problemet med IP-telefoni i mobilen stavas TÄCKNING. Viber över Edge är inte roligt, och inte ens Göteborgs innerstad har fullgod 3G-täckning.

    För övrigt är även den helt vanliga GSM-täckningen helt usel i stora delar av landet, vilket alla som någonsin åkt tåg, buss eller långfärdsbil vet.

  • Oliver

    Operatörerna tjänar absolut inte mer på SMS än samtal.

    • Striem

      Hur vet du det :)? *Nyfiken*

      Mvh Striem

    • supervalpen

      Som sagt var det en ren gissning som jag grundade på att åtminstonde Tre gått ut med att sms istortsett endast är ren vinst.
      Men som sagt om vi säger att varje chattmeddelande som skrivs i msn/facebook eller liknande är ett förlorat sms vågar jag nästan garantera att operatörerna förlorar mer inkomst på IM i mobilerna än ip-telefoni.

      Dock undrar jag samma sak som Striem, för jag försökte leta siffror när jag skrev den här artikeln utan att hitta något

  • Henke

    Tre tjänar juh varken mer eller mindre om jag ringer vanligt eller via IP-telefoni, eller om jag sms:ar eller chattar på FaceBook i och med att jag har ett ”Pott” abbonnemang.

    Jag tror att vi kommer se ännu mer av den typen av abbonnemang framöver än vad som finns nu.

    Jag betalar 499kr i månaden och får i princip ”obegränsat” med sms och samtal (10gb data till surf, skype, whats app messenger, osv.+ 499kr att ringa och sms:a för). Tre får sina pengar och jag får min trafik.

    Tycker att det vore ytterst konstigt att spärra eller förbjuda ip-telefoni istället för att lösa det på något smidigare sätt.

    Intressant artikel för övrigt :) Bra jobbat!

    • supervalpen

      Jag har också ett Pott-abonnemang hos tre och förstår hur du tänker, och jag kan mycket väl tänka mig att du har rätt. Men jag anser ändå att det är fel att bara låsa ute en funktion som är en del av ett paket..
      Det är som att com hem förbjuder ip-telefoni via bredbandet för att folk ringer mindre med sina hemtelefoner. Köper jag bredband så förväntar jag mig att kunna använda alla tjänster internet har att erbjuda, oavsett om det är stationärt eller mobilt.

  • Daniel

    Tack för den bästa och mest intressanta artiklen här! :)
    Måste säga att det är intressant att de går ut och säger ”officiellt så funkar det inte”, vilket som är rent skitsnack. Funkar hur bra som helst! :D xD

    • supervalpen

      Vill poängtera att han sa att de ”officiellt inte går ut med att det inte funkar”. Men han sa, med andra ord, att det fungerar ändå.
      Vad jag tycker är roligt är att Telenors kundtjänst säger att 3mbit/s är för lite för att kunna ringa med ip-telefoni utan att det hackar, och sen säger deras presstalesman att de har ett abonnemang där de tillåter ip-telefoni, som för det första är svindyrt och för det andra endast är 1mbit/s.. Om man nu inte betalar ytterligare hundra kronor i månaden (800 kr/mån)..

      Men tack för uppskattningen :)

  • Fredrik

    Tror nog att det i så fall hade varit bättre att ta bort Tre. Men i vilket fall, bra artikel!

  • Victor

    För mig slutade viber fungera, misstänkte att tre kanske blockerade det men kan inte bekräfta det. Provade installera appen orbot vilket är en tor proxy, efter det kunde viber nå ut på nätet. Kommer kanske inte fungera så bra för samtal men för text medelanden funkar det nog alldeles utmärkt. Det hjälper att har din android lur rootad. Motsvarande programvara för iPhone finns nog i appstoren. operatörerna kan blockera men viber kan använda oss så tor eller vanligt VPN för att att oss igenon blockaden! Fight the power.

  • Giriga as

    Blir så jävla trött på de förbannade styrelserna i dessa bolag. Maktmissbruk är vad det är och det är helt sjukt att regeringen inte styr upp det.
    Tillgång till internet, färdigt. Nä då ska vi betala ännu mera för skittjänster ingen vill ha.
    Hoppas nån spränger deras styrelser i luften.
    Bli av med girighetsskiten

  • Viola

    Mycket fin sammanställning (även om den är lite outdated nu) så ger den en bra bild över den generella uppfattningen i branschen! Du borde överväga journalistyrket (om du nu inte redan befinner dig där..)

  • Monica

    Står i begrepp att köpa 2 nya iPhones och undrade just vad det finstilta ”ip-telefoni ingår ej” betydde. Vi vill ju kunna använda Skype för utlandssamtalen.
    Tack för all information. Jättebra och lätt att förstå. Denna info borde lämnas till pressen, så alla får veta hur dessa bolag arbetar.