Hur står det egentligen till med IP-telefoni i mobilerna. Vad säger säljarna och kundtjänst till sina kunder, och hur skiljer det sig från verkligheten? Vi på iPhoneGuiden har bestämt oss för att gå på djupet.

Den senaste tiden har det uppmärksammats att flera telefonoperatörer börjat förbjuda tjänster som erbjuder IP-telefoni. Tjänster som exempelvis Viber, Skype och Tango för att nämna några. Dessutom kommer även Facetime räknas in här om, och när, Apple inför samtal även för 3G.

Värt att åter poängteras innan vi sätter igång är att både Telenor och Telia i press gått ut med att de förbjudit IP-telefoni i flera av sina avtal. Även Tre har gått ut med att vi som konsumenter genom att använda IP-telefoni bryter mot deras krav på ”fair use” som abonnenterna är skyldiga att följa. Tre är dock den enda operatör som ännu inte ordagrant förbjudit användandet av IP-telefoni i sina avtal.

Vi på iPhoneGuiden beslutade oss för att ta reda på vad som är, och vad som inte är tillåtet. Vi beslutade oss för att besöka tre av våra populäraste operatörer - Telenor, Tre och Telia för att prata med deras säljare öga mot öga. Vi bestämde oss också för att kontakta deras kundtjänster och slutligen respektive operatörs presstalesman. Gemensam nämnare när vi pratade med säljarna och med kundtjänst var att vi agerade vanliga kunder som funderade på att teckna ett nytt abonnemang. Våra huvudkriterier var att man skulle kunna surfa och använda Skype. Vi berättade sedan för varje presstalesman vad vi fått veta och bad om en kommentar och även att berätta hur det egentligen ligger till.

Telenor:

Inne på Telenors butik fick vi prata med en säljare i knappa 25 års åldern. Vi berättade att vi funderade på att skaffa nytt abonnemang, att vi surfade mycket och ville använda Skype och vi fick svaret att ‘Telenor Surfa’ – 3 mbit/s eller 10 mbit/s skulle passa oss bäst.

Och då kan jag även använda Skype och sånt?

Försäljare: Ja absolut.

För jag läste någonstans att det skulle vara förbjudet och att Telenor blockerar IP-telefoni.

Försäljare: Nej för tusan! Vi blockerar ingenting, det är bara att dundra på.

Vi fortsatte med att kontakta Telenors kundtjänst och valde alternativet att chatta på deras hemsida. Resultatet syns otvivelaktigt på bilden nedan.

När vi sedan ringde upp Telenors presstjänst fick vi prata med Andreas Hamrin. På frågan om han hade någon kommentar till att både deras säljare och kundtjänst inte berättat om deras förbud trots att vi själva påpekat det får vi svaret att han bara kan beklaga och att det inte var rätt agerat av säljaren. Hamrin poängterade även att de har avtal som tillåter IP-telefoni, nämligen ‘Telenor FastPris’.

Bra att veta är att Telenor FastPris kostar 699 kr/mån, och då ingår Mobilsurf 1 Mbit/s. Något som knappast ger särskilt bra kvalitet på IP-telefoni.

Du anser det inte vara fel och omoraliskt att ta ut 300-400 kr extra varje månad för en tjänst som borde ingå i det vanliga surfpaketet?

Nej.

Så om jag, som inte har något annat bredband än min mobil, har vänner i USA. Menar du att jag ska behöva betala 300 kronor för att kunna ringa dem när det egentligen är gratis?

Det är du som kund som måste överväga om tjänsten är värd priset. Tycker du att det är värt 300 kronor så köper du den, annars gör du det inte.

Tre:

Nästa del att genomföra var att gå till närmaste Tre-butik där vi fick prata med en man i 25 års åldern vars första kommentar när jag berättat att jag ville ha ett surfabonnemang som tillåter Skype var ”Då har du kommit rätt. Vi är den enda operatören som tillåter IP-telefoni”.

Men jag läste någonstans att Tre anser att det bryter mot någon del i avtalet, även om de inte ordagrant förbjudit IP-telefoni.

Jag hade vetat om jag inte skulle sälja in det. Jag står ju själv här och säljer in våra mobiler, och säger till folk att ”i den här kan du använda Skype”, och jag själv använder Skype på det här sättet.

När vi senare ringer upp Tres kundtjänst var kommentarerna få men glasklara – ”Det är inga problem att ladda ner och använda Skype”.

Erik Hörnfeldt som är pressansvarig på Tre har lite fler kommenterar, men inte alls av lika klar karaktär. När jag berättar om säljaren som till och med går så långt som att nästan uppmana kunderna att använda Skype får jag svaret att det är så det ser ut idag och att Tre ser över problemet, men inte tagit beslutet att förbjuda IP-telefoni.

Så ni kommer alltså eventuellt att förbjuda IP-telefoni?

Det kan hända att vi kommer att blockera IP-telefoni för vissa abonnemang.

Kommer ni att ändra avtalet även för dem som redan har ett abonnemang hos er?

Nja. Det står ju i konsumentköplagen att man inte får lov att försämra ett avtal.

Så de som redan har ett abonnemang ska alltså inte behöva oroa sig?

Som sagt är ingenting bestämt. Alltså, vi är inte motståndare för framtiden, men på sikt kommer abonnemangen vara utformade annorlunda.

Telia:

Precis som tidigare operatörer föreslår säljaren i butiken deras surfabonnemang när jag berättar att jag vill kunna surfa och använda Skype. När jag sedan poängterar att jag läst att Telia förbjudit IP-telefoni säger han att han också hört något om det. Han går sedan in på internet och öppnar upp följande tabell från Telias hemsida:

Efter att ha tittat igenom tabellen och poängterat det finstilta för mig säger han ”Officiellt går vi ut med att det inte fungerar, men jag har svårt att tro att man kan se någon skillnad”.

När jag sedan ringde Telias kundtjänst föreslog de först abonnemanget ‘Mobilsurf’. Även till dem poängterade jag att jag läst att IP-telefoni skulle vara förbjudet, men efter att först ha sagt att det inte ligger någon begränsning på det beslutade sig han sig för att i alla fall först gå och kolla med någon som visste mer. När han något senare kom tillbaka ändrade han sig och sa att IP-telefoni endast fungerar i de något dyrare alternativen ’Mobilsurf Extra’ och ’Mobilsurf Extra+’.

Men kan ni se om jag använder IP-telefoni?

Ja, frågan är ju varför det inte funkar.

Jag läste ju som sagt att det skulle gå emot er policy eller något.

Nja, det går ju inte emot vår policy heller, eftersom att det ingår i våra större paket.

Men jag kan använda Skype i både Mobilsurf Extra och Mobilsurf Extra Plus?

Ja, i Mobilsurf Extra och Mobilsurf Extra Plus ska det gå att använda.

När jag slutligen pratar med Irène Krohn på Telias presstjänst vill hon inte kommentera vad olika medarbetare sagt och kan bara beklaga att jag fått olika besked. Hon rätade även ut eventuella frågetecken och berättade hur det faktiskt ligger till. ”Det är som så att det kan fungera, men vi har ett abonnemang som vi rekommenderar om man vill använda IP-telefoni”.

Så att IP-telefoni är förbjudet är alltså fel?

Ja. Men vi ändrar hela tiden våra abonnemang för att anpassa oss efter vad kunden efterfrågar.

Efter att ha lagt på ringer Krohn snabbt upp igen för att hon känner att hon var otydlig i sitt sista svar och förtydligar:

”Idag kan det fungera, men det är inte säkert. På sikt kommer våra kunder att få köpa det som tilläggstjänst eller i ett abonnemang där det ingår till olika priser.”

Så, om vi ska sammanfatta vad vi kommit fram till, är det gemensamt för alla operatörers säljare att inte riktigt veta vad som gäller. Detta om något är riktigt skrämmande. Man har tidigare varit med om sådana som döljer sanningen för att lura kunder, men när de inte ens har en aning själva om vad som gäller måste man ju säga att någonting är fel.

Sedan är blockering av IP-telefoni inget nytt påhitt. Redan 2005 berättade Vodafone att de skulle blockera Skype på grund av att det hotade bolagets intäkter.

Mycket tror jag handlar om att IP-telefoni ännu inte hittat sin plats, något vi sett under många år. Som när bredband slog igenom och det var IP-telefonileverantörerna som jagade kunder på centralstationen istället för mobiloperatörerna och det spåddes konkurrera ut vanlig hemtelefoni. Redan 2003 sades det att ip-telefoni och wifi var det stora hotet mot mobilerna och 2005 skapade FOI (Totalförsvarets Forskningsinstitut) ett scenario där 80 % av hushållen skulle ha övergett vanlig telefoni och helt övergått till IP-telefoni till år 2008.

IP-telefoni har alltså genom åren varit grund till ett par domedagsscenarier utan att ha påverkat särskilt mycket, och ingenting tyder heller på att det nu skulle ändra vårt sätt att använda telefoni särskilt mycket ur ett längre perspektiv. Trots att jag har både Viber och Skype på min iPhone kan jag inte påstå att jag använder den på ett så pass mycket annorlunda sätt än innan jag installerade dem. Jag har exempelvis aldrig ringt ett samtal med Viber, och har dessutom bara använt Skype till textmeddelanden.

Men om operatörerna nu ska fortsätta på detta sätt borde de även snart försöka blockera chattapplikationer som msn och för att inte tala om det – Facebook. Dessa applikationer om något minskar ju användandet av sms drastiskt. En marknad som jag tror ger större vinst än samtal. Framförallt i förlorade intäkter om man jämför chatt kontra IP-telefoni i mobiltelefonerna.

Men vad tror ni? Är IP-telefoni här för att stanna den här gången eller kommer det att åter långsamt försvinna och glömmas bort? Och om IP-telefoni blockeras. Kommer ni då att leta ny operatör?