Wifi-samtal hos Tre nu tillgängligt

I samband med att iOS 9.3 släpptes tidigare under veckan aktiverade även operatören Tre funktionen Wifi-samtal i sitt nät till sina kunder.

Tanken med tjänsten är att du ska kunna ringa mobilsamtal där du har dålig mobiltäckning men god WiFi-uppkoppling. Kravet är minst 100 kbits/sekund och ett samtal på en halv timme ska enligt Tre förbruka 15 MB.

För att kunna använda funktionen behöver du ha en iPhone 5c, iPhone 5s, iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6s eller en iPhone 6s Plus.

Tjänsten kostar inget extra men den kan behöva aktiveras hos Tres kundservice. För att tjänsten ska fungera måste man ha något av Tres Total-abonnemang där samtal och sms är inkluderade i månadsavgiften. Det fungerar även med Tres företagsabonnemang, men än så länge ej om man har en mobil växel kopplad till abonnemanget.

Om du får problem vid aktiveringen av tjänsten ska du inte hänga läpp, för det finns faktiskt ett par saker du kan kolla för att försäkra dig om att du gjort allt du kan. Viktigt är också att vänta två minuter innan du provar nästa steg på listan nedan.

  1. Gå till Inställningar > Telefon > Wi-Fi-samtal och kontrollera att Wi-Fi-samtal är påslaget.
  2. Starta om din iPhone.
  3. Slå på Flygplansläge i två minuter.
  4. Anslut till ett annat Wi-Fi-nätverk. Alla Wi-Fi-nätverk fungerar inte med Wi-Fi-samtal.
  5. Stäng av Wi-Fi-samtal och slå sedan på det igen.
  6. Gå till Inställningar > Allmänt > Nollställ och tryck på Nollställ nätverk.
Rickard Wahlander

Rickard Wahlander

Skribent

Dela: