Krönika: Kan Apple göra sin klocka mainstream?

Snart är timmen slagen. Tim Cooks första riktiga försök i en ny kategori och helt på egna ben efter Steve Jobs tickar mot sitt stora momentum. Tim har själv sagt att arbetet med Apple Watch påbörjades strax efter sin föregångares bortgång och hur mycket jag än hoppas på att Apple återigen ska lyckas med det omöjliga, så är jag denna gång något osäker. Trots att jag har stor tro på smartwatchens nytta och existensberättigande så är jag ytterst tveksam till hur Apples numera mytomspunna klocka ska lyckas bli accepterad av den stora massan likt en iPhone eller iPad.

One more thing

Jag ska erkänna att när Tim Cook gjorde en Jobs och hans ”One More Thing” med hela efterföljande presentationer och filmer så sa min magkänsla att Apple Watch kommer troligtvis bli Apples största flopp på många år. Så besviken blev jag. Och då ska det ändå klargöras att jag var med när första smartwatchen till iPhone kom (Metawatch) och idag bär jag dessutom en Pebble Steel och kan inte tänka mig ett mobilt liv utan den bekvämligheten. Så som segment är jag mer än positivt inställd och en ”lätt kund” för Apple då jag är övertygad att deras klocka kommer öppna helt nya användningsområden och dessutom göra vad dagens klockor kan även bättre. Det jag däremot fortfarande inte riktigt ser är vad Apple gjort annorlunda och unikt för att göra deras smarta klocka accepterad och tilltalande för den stora massan.

Snabb information

Precis som jag skrev i båda mina tester av Pebble och Pebble Steel (egentligen redan så tidigt som med MetaWatch) så är det en riktig bekvämlighet att få notiser på handleden. För mig är det idag en smartwatchs främsta egenskap och det kommer Apple med all säkerhet göra ännu mer tilltalande i deras iOS. Apple stoppar även in en hel doktorshatt av hälsa och om den fungerar tillfredsställande kommer den naturligtvis locka många sportsfanatiker men jag tror inte det räcker. Jag tror heller inte deras försök att ge sig in i modebranchen kommer ge någon större effekt, för så snygg är den inte. Jag beundrar försöket, men det är fortfarande en Dick Tracy-pryl, den kan aldrig bli sexig för mer än oss inbitna och lätt hjärntvättade tekniknördar.

Vouge

Idag är jag trots tidiga varningsklockor desto mer peppad. Jag skulle vilja påstå att peppen är total, troligtvis tack vare den där nördgenen. Mycket också för att jag går igång på hur förbaskat skickliga Apple är på att marknadsföra sina produkter på ett sätt som aldrig upplevs som ”reklam i brevlådan”. Den har redan synts i exklusiva butiker och till med prytt omslaget på kinesiska Vouge, precis som om den redan existerade och var en självklar del i den moderna människans liv. Och då har vi egentligen inte sett något mer konkret än en demoloop på vad klockans sägs kunna prestera. Snacka om en PR-cirkus på högvarv. Bortsett från PR-maskineriets lyckade (?) start så tillhör jag redan skaran av potentiella köpare (ta mina pengar!) mest för att som jag redan nämnt ser ett tekniskt behov som kan fyllas och vet av erfarenhet att Apple gör något intressant och bra till något användbart och genialiskt.

Vänner

Det jag tror kommer bli den största sellingpointen, var det som jag faktiskt satt och hånskrattande helt oförstående åt under Keynoten, Apples Digital Touch. Vilket är ett flertal nya sätt att kommunicera från en Apple Watch till en annan. Det mest personliga, där man kan skicka sina egna hjärtslag men också privata tryckpunkter eller möjligheten att rita en bild på klockans skärm kommer upplevas som rätt steg i den tekniska evolutionen. Trivialt värre men detta tror jag är nästa och rätta steg att ta för den asociala kommunikationen vi har idag och åtminstone ett försök att göra den mer IT-social. Däremot så bygger det på att användarens närmsta omgivning också använder en Apple Watch, helst fler än en också. Det finns inte 3 st av mig själv i min närmsta bekantskapskrets…

träning

Jag har sagt till min fru att hon kommer få en Apple Watch i försenad födelsedagspresent för att jag vill ha en fysisk person att integrera och testa den med (och för att jag älskar henne innerligt vilket inte är ett argument som går att förneka?). Hon hotade med skilsmässa…
En av mina hälsosammare vänner ansåg inte att skillnaden mot hans idag redan i ägo, pulsklocka och träningsklocka skulle ge några fördelar. Min kära mor som blir stressad över en röd siffra på Facebook (för det är tydligen naturens egna varningsfärg och den ska man hålla sig borta ifrån) kände att klockan bara skulle förvärra för henne med jag citerar: ”Pip och durr överallt”.

Apple Watch tilltalar en väldigt liten klick människor vid första anblicken. Däri ligger produktens största utmaning, att ta sig in i finrummet och på människors handleder med något som faktiskt tillför något. Om någon kan göra det, ja, då är det Apple.

svett och vatten

Men det finns en hel del stora frågetecken, det att den som sport och hälsoaccesoar inte är helt vattentät, en batteritid som kräver daglig påfyllning (finns verkligen inte tekniken för att samverka solenergi och rörelse för att öka batteritiden idag?) och frågetecken kring livslängden som hänger ihop med dess uppgraderingsmöjligheter (kommer den vara kompatibel med iOS 11?). Dessa frågor ser jag som Apple Watchs största akilleshäl. Framförallt när Apple vill försöka norpa åt sig personer med en fetisch för finfina och dyra klockor som ses lika mycket som en investering för livet som ett statement. För att inte tala om att vi lever i en värld där majoriteten av människor slutade bära klocka på handleden för över ett decennium sedan. Uppförsbacken är onekligen brant!

Som jag skrev, för mig är peppen vriden till max, jag är otroligt nyfiken på vad Apple lyckas göra med denna nischade produkt. Jag ser fördelarna den kan ge mig och skäms inte för att bära den på min handled. Den stora frågan för Apple är om också du gör det?

Sajtägare

Sajtägare

Skribent

Dela:

Comments are closed.