iPhoneGuiden.se

Sök

För mig, och säkert många andra av er, trillade det ned ett mail i inkorgen idag. ”Fredag är bara början”, står det. Början på vad?

Vad Apple syftar på mer exakt är hemligt. Klart är att det är någon form av shoppingevent kopplat till Black Friday. Evenemanget pågår från fredag, Black Friday, till måndag, Cyber Monday. En del erbjudanden på olika Appleprodukter, däribland Watch, iPhone, iPad och Mac kommer att presenteras. 

Apple är normalt återhållsamma med Black Friday. Under många år har de inte ens haft några kampanjer på den numera världskända shoppingdagen. Förra året, såväl som året innan, fick man ett presentkort när man köpte utvalda produkter. Närmare bestämt fick man ett presentkort på 220 kronor när man köpte en Apple Watch och 1 320 kronor för olika Macs.

Vad det blir det här året återstår att se. Med tanke på hur hemlighetsfulla man är, kan det vara en antydan till att vi har något annat att vänta det här året. Kanske har de låga försäljningssiffrorna för XR och XS sporrat ett generösare Black Friday än någonsin tidigare? Det återstår att se. Kanske kan vi titta på tidigare events för att spekulera med lite mer grund:

Tidigare Black Friday-events

apple black friday

 

2017

År 2017 hade man ett endagsevent. När vi går in på Wayback Machine ser vi hur erbjudandena såg ut i detalj. Man hade ett one day shopping event, där förmånen var att man fick ett presentkort när man köpte olika produkter, som nämnt ovan. Såhär såg summorna ut: 

2016

Erbjudandena under 2016 var ungefär desamma som 2017. Det var dock andra modeller som gav ett presentkort, givetvis. Till exempel var det SE, 6 och 6S som gav ett presentkort på 50 USD – inte iPhone 7. En annan skillnad var att man även fick ett 25 USD-presentkort vid köp av en Apple TV. 

2015

Under år 2015 ignorerade man både Black Friday och Cyber Monday. Inga reapriser eller erbjudanden gick att hitta på hemsidan eller ute i Apple Stores. Motiveringen var då, enligt Angela Ahrestendt (dåvarande senior vice president for retail and online stores) att man ville vara schysst mot personalen, att de inte skulle behöva jobba extra timmar. Vidare sa hon, enligt en Tweet av en journalist som intervjuat henne, att de hoppades på att även andra skulle sluta upp med festligheterna. 

Apple led inte direkt av detta. Istället ökade försäljningen, skulle det visa sig. 

Hittills kan vi konstatera att det troligtvis nästan varit bättre att köpa sina Apple-produkter ute hos butiker som NetonNet till exempel, under Black Friday, än hos Apple själva. I jämförelse har Apples erbjudanden kanske varit något snåla. Hur det blir i år återstår att se – som sagt, hemlighetsmakeriet kan tyda på att det är något lite större på gång. Kanske kan fallande försäljningssiffror faktiskt göra att Apple ger oss en riktigt bra Black Friday den här gången?