Tidigare var det nästan omöjligt att reparera sina Apple-produkter själv. Det var både komplicerat och rekommenderades inte av Apple. Faktum är att de aktivt motarbetade att användarna skulle kunna reparera själva.
Alternativet var istället att ta med sig sin enhet till en auktoriserad Apple-servicepartner eller Apple Store. Det kan bli mycket dyrt, ta lång tid och kännas tråkigt om felet egentligen inte är så stort.
Om du har en bärbar Mac så vet du säkert redan att Apple brukar göra sina produkter svåra att öppna. De har sammansvetsade komponenter, skal som är omöjliga att öppna och det går inte heller att få någon support för att fixa hårdvaran själv. Apple har även själva gått ut och sagt att de har byggt in ett T2-chip i sina datorer som gör det omöjligt för kunder att reparera dem själva.
Men nu börjar det förändras och Apple har gjort en helomvändning med sitt nya Self Service-program.
Reparationsprogrammet i Europa
Apples reparationsprogram har funnits ett tag i USA, men nu kommer det även att lanseras i delar av Europa. Sverige är ett av de åtta europeiska länderna som kommer kunna använda tjänsten.
Self Service-programmet innebär att det inte längre är nödvändigt att besöka Apple Store eller en servicepartner för att fixa de vanligaste felen. Men för mer komplicerade fel räcker det inte med Self Service.
Användare kommer själva få tillgång till reservdelar och verktyg för att kunna laga sina egna Apple-produkter. De kommer även att få tillgång till manualer som visar hur enheterna ska repareras. Delarna och verktygen som behövs beställs från Apples Self Service-butik och levereras gratis hem till kunden.
Det går att köpa verktyg eller hyra ett verktygspaket. Delarna kostar lika mycket som när man använder Apple Stores reparationsservice. Verktygspaketet kostar idag 699 kronor att hyra i en vecka. Detta kan givetvis även användas för att reparera begagnade mobiler, så länge det är rätt hårdvara och mobilen inte är allt för gammal.
När reparationen är klar så kan användaren skicka tillbaka den gamla delen till Apple där den återvinns. Då får de rabatt vid nästa köp från Self Service.
Det är dock inte alla Apple-användare som kan använda Self Service. Tjänsten har från början bara delar till iPhone 12 och 13, samt MacBooks med Apples M1-chip.
Det är framförallt vanliga fel som man kan reparera själv, som till exempel problem med skärmen. Self Service Repair Store har idag 200 olika originaldelar. Det skickas ut precis samma delar och verktyg som skulle användas om man lämnade in sin Apple-produkt till Apple Store för reparation.
Endast för kunniga användare
Apple rekommenderar att endast tekniskt kunniga personer använder Self Service Repair, eftersom det är komplicerade reparationer som lätt kan gå fel. För nyare enheter som fortfarande är under garanti är det fortfarande bättre att lämna in dem till Apple.