Nya BT-högtalarna från Marshall – Acton II

Marshall är inte en direkt uppstickare på marknaden. Sedan 1962 har deras högtalare regelbundet synts på de största scenerna i världen. Främst är det kanske gitarrförstärkare gemene man förknippar märket med – men på senare år har de även lanserat Bluetooth-högtalare. IphoneGuiden har fått lägga vantarna på nya Acton II, och det står klart att det här företaget kan ljud.

Den som har sysslat med musik känner genast igen designen på högtalarna. Bara formgivningen och loggan, som sitter på högtalarnas framsida, gör att högtalaren andas premiumkänsla. Med ett rekommenderat återförsäljarpris på 2 495 är det dock inte bara designen som andas premium – utan även priset.

Trots den ringa storleken kan den med lätthet fylla ett större rum med musik, och basen är det inga fel på. I de högre frekvensintervallen finns en klarhet som gör att du hör detaljer du inte skulle hört i många andra högtalare. Hit hör till exempel vokalisters andetag och trummisars lösa smekningar av hi-hats eller virvlar, mellan de mer taktfasta slagen.

Acton II är dock inte bara guld och gröna skogar. Vid höga volymer – och med basen uppskruvad – finns antydningar till att basen börjar dista något. Allt som allt är det dock en god ljudupplevelse, inte minst med tanke på den ringa storleken.


 Fördelar 

  • Snygg design.
  • En mycket god ljudupplevelse överlag.
  • Reglage för filtrering av frekvenser finns. Play/Pause-knapp finns också i toppanelen.
  • Tillhörande app som högtalaren kan kontrolleras ifrån.

 Nackdelar 

  • Kunde varit något billigare.
  • Inga tillbehör, förutom en strömsladd, ingår.
  • Antydningar till distad bas märks i vissa låtar, dock enbart när volymen är väldigt hög.
  • Baksidan är inte särskilt snygg.

 Kort och gott: 

En god högtalare, framförallt för den som gillar Marshall sedan tidigare. Med tanke på priset kunde dock åtminstone en AUX-sladd ha ingått. Att basen kan dista på de högsta volymerna drar ned betyget något, med prisklassen i åtanke. För den genomsnittliga lyssnaren, som är beredd att lägga lite mer pengar, är det dock ett köp som kan rekommenderas. Ljudet är dynamiskt, balanserat och återger mellanhöga frekvenser särskilt väl.

Betyg: 7/10.

Pris: Från 2490 kronor


 

 

Design

Acton II är den minsta av de tre BT-högtalarna serien som Marshall nu har lanserat. Måtten är 260 x 160 x 150 mm och vikten är 2,85 kilo. Förvisso är den något tyngre än den ser ut, men det är inga problem att flytta runt den i hemmet när man så önskar. Den ringa storleken gör att den passar bra att ha på skrivbordet eller i hyllan.

Helhetsintrycket är mycket likt Marshalls gitarrförstärkare. På sidorna och runt ljudpanelen på ovansidan, är den omslagen i
ett konstgjort läderliknande material. Framsidan är täckt i tweed med en guldstrimma längst ned. Centralt monterat över tweed-täcket finns företagets logga. I sin helhet kan vi konstatera att den ser riktigt bra ut.

Som nämnt i inledningen av texten andas formgivningen av kvalitet. Nackdelen kan vara baksidan, som möjligen hade kunnat göras lite snyggare:


 

Rimligen gör den sig inte särskilt bra om den placeras i mitten av ett rum, av just den anledningen. Jämfört med hur genomtänkt resten av designen är, måste det sägas att det här faktiskt inte är särskilt snyggt. På en större gitarrförstärkare (som är, eller har varit, Marshalls ”huvudsyssla”), fungerar en sådan här panel utmärkt.

Men för en portabel högtalare som ska kunna flyttas runt i hemmet? Mja. Juridiska texter och säkerhetsinformation går ju normalt att finna på de flesta högtalare, men vi frågar oss om man inte hade kunnat göra detta på ett lite mer diskret sätt. Det handlar om hundratals ord på varierande språk som täcker merparten av Acton II:s baksida.

På dess ovansida finns en snygg liten kontrollpanel för ljudet. Här kan du ratta volym, bas och diskant. Det är också här du sätter den i parningsläge för Bluetooth och kopplar in Aux. Vidare finns en play/pause-knapp, som är behändig när man är nära högtalaren – men långt från telefonen. En snygg detalj är att diskant-, bas- och volymratten har kransar av LED-ljus, som anpassar sig efter nivån som respektive ratt är inställd på. Se GIF:

Appen

Går du in i appen finns ytterligare flexibilitet i ljudfiltreringen. Här finns en EQ med fem reglage (snarare än två, som på toppanelen). Det handlar om sub, låga frekvenser, mid, krispiga högre frekvenser samt den allra tunnaste diskanten som kan regleras här. Du kan också välja mellan olika pre-sets så som Rock, Hip Hop, Pop och Jazz.


Hur presterar den?

För dess ringa storlek är det inga fel på kraften. I manualen anges en maximal ljudtrycksnivå på 98 dB, mätt från en meter – och 98 dB är i de flesta fall tillräckligt högt. Som jämförelse kan nämnas att den genomsnittliga smärttröskeln för människor är kring 110 dB och att en högljudd, motordriven gräsklippare ger ifrån sig ungefär 95 dB. Står du långt fram på en stor rockkonsert kan ljudnivån ligga strax över 110 dB – varför de flesta bär öronproppar.

Överlag känner man att det är visst tryck i Acton II, även på måttligare volymer. Det här kan förklaras av att det, för storleken, sitter ganska rejäla grejer bakom det eleganta tweed-täcket. Här finns två tweeters (ger diskant) och en woofer (ger bas), varav den sistnämnda är fyra tum stor. Dessutom finns tre digitala klass D-förstärkare (två på 15 W och en på 30 W). Fördelen med klass D är just att det är en effektiv teknik, och att man får plats med mycket i ett begränsat utrymme.

Nämnas bör att många aktörer inom ljudteknik är förhållandevis konservativa med att ta till sig ny teknologi. Klass D-förstärkare är dock något som visat sig bli allt vanligare.

Sub

Vi öppnar upp Logic Pro X för att se hur djupt basen verkligen går. När vi lägger en high-cut och drar ned den till 20 Hz (Q-värde på 0.67) kan vi fortfarande ana mullret av en basmatta vi lagt i spåret.

Här kan vi dock konstatera att de där allra djupaste basfrekvenserna inte återges särskilt väl i högtalaren. Men inget annat är heller att förvänta, med tanke på den ringa storleken. En rejäl och riktig subwoofer hade krävt sitt beskärda utrymme.

När det handlar om dessa storlekar behöver man helt enkelt kompromissa lite grann, vilket undertecknad ändå anser att Marshall har gjort bra. Värt att notera är att det sprakar lite grann när vi reglerar basen och volymen med de fysiska rattarna. Det här är dock ingen katastrof, eftersom det enbart sprakar vid rattning. Så fort man slutar vrida, så upphör också det (tämligen modesta) sprakandet.

Värt att tillägga:

I manualen anges en frekvensrespons på 50 – 20 000 Hz. När vi höjer Q-värdet i EQ:n – så att absolut ingenting över 50 Hz ska släppas igenom – kan vi fortfarande höra basmullret, om än svagt.

En del har klagat på att basen distar något när bastunga produktioner spelas på mycket hög volym. Det här är dock något vi inte störs av – endast en mindre antydan till detta har märkts vid höga volymer – och vi ser det därför inte heller som något större problem. Det kan vara så att det är ett antal specifika låtar som orsakar detta, som vi inte har spelat upp.

Med det sagt – om man vill kunna spela mycket bas, på mycket hög volym, kan det alltså finnas bättre alternativ på marknaden. Om du kommer att spela högt och basigt är det bästa troligtvis att testa den innan köp, och då med såväl volym som bas högt uppskruvat på högtalaren, och med låtar som innehåller just mycket bas. Vid ”genomsnittlig” lyssning tycker vi tvärtom, att basen återges väl och bra för den ringa storleken.

I vilket fall som helst bör en högtalare i den här prisklassen inte ha några problem med distad bas på högre volymer alls – varför detta drar ned helhetsbetyget något. Hade den varit portabel och billigare hade det kunnat ursäktas.

Mid

Skönsjungande svenskan Ann Sofie von Otter och hennes låt Baby Plays Around, inspelad tillsammans med Elvis Costello, är en populär låt att använda för att testa högtalare och deras förmåga att återge mellanhöga frekvenser. Sluter man ögonen är det lätt att föreställa sig att von Otter faktiskt befinner sig i rummet, på andra sidan skrivbordet, och sjunger. För en högtalare av den här storleken är det ett klart godkänt betyg. Aspirerande sångare skulle med lätthet kunna använda Acton II för att studera hennes beryktade andningsteknik och artikulering, till exempel.

Jämför man Acton II med andra högtalare i samma storlek och prisklass, så presterar den mycket bra. Det finns en klarhet, värme och dynamik i ljudet som många konkurrenter knappast kan mäta sig med.

Vill du testa själv med dina högtalare? Lyssna här:

Apple Music.

Spotify.

Diskant

Vad gäller diskanten finns ingenting att klaga på. Genom att använda din EQ i appen, eller Treble-knappen på toppanelen, kan du enkelt addera skimmer och luft till musiken. Kanske hade man kunnat öka diskanten ännu lite mer, men det är förståeligt att det begränsas. Hade man då höjt den till en nivå över den nuvarande maximala hade en del produktioner – redan rika på diskant – blivit för högfrekventa för att vara bekväma att lyssna på.

Dynamik

För att testa dynamiken lyssnar vi på Rhapsody in Blue av Gerswhin. I spåret finns stora skillnader i volym, och en god högtalare bör kunna av att skifta mellan dessa utan problem. Det visar sig ganska snabbt att Acton II inte har några direkt noterbara brister i detta. Ljudet är inte tilltryckt, och högtalaren tillåter dynamiskt dramatiska produktioner – och kan faktiskt göra dem rättvisa.



Slutsats

Marshall Acton II har en elegant design. Den låter bra. Den har fysiska såväl som digitala reglage (i appen) för att filtrera frekvenserna. Den klarar av dynamiska produktioner och återger framförallt mellanhöga frekvenser mycket väl. Den har mycket tryck för sin ringa storlek.

Men är den prisvärd? Det beror nog lite på hur du ska använda den. Rekommenderat återförsäljarpris är 2 495 kronor, och till viss del betalar man säkerligen för designen och märket. För att den ska vara snygg i hemmet eller i kontoret bör den dock, enligt oss, stå med baksidan mot en vägg. Bakpanelen är helt enkelt inte särskilt snygg.

En annan faktor att väga in är basen på höga volymer. Antydningar till att den distas något finns när volymen är rejält uppskruvad. För dig som vill lyssna väldigt högt, och på produktioner med mycket och djup bas, kan det finnas bättre alternativ på marknaden i den här prisklassen, eller till och med i en lägre prisklass. För den genomsnittlige lyssnaren bör det här dock inte vara ett problem.

Åtminstone är det inget problem för oss. I dess helhet är det en snygg och välljudande manick, och den generella ljudupplevelsen är det inga fel på – tvärtom.

Betyg: 7/10.


Teknisk information

  • Mått: 260 x 160 x 150 mm
  • Vikt: 2,85 kilo
  • Maximalt ljudtryck: 98 dB (SPL @ 1 meter)
  • Två tweeters och en woofer.
  • Frekvensrespons: 50 – 20 000 Hz
Karl Oskarsson

Karl Oskarsson

Skribent

Dela: