Shark-Dash-150x1501

Recension: Shark Dash – från fågel till fisk

Just när stormen av argsinta luftburna djur såg ut att lägga sig öppnade sig himmelen och griskriget flyttades ut i kosmos. För många blev det ett blixtnedslag och tanken om att fredspipan hade puffats gick i kras. För den enorma skara på ett antal miljoner abstinensbesvärade ungdomar, och så givetvis vi här på iPhoneGuiden som älskar spel, blev det dock en ny era och gravitationen fick göra ett avtryck i våra handflator. Som om det inte var nog skulle dock kriget även flyttas ner i Atlantis och vattenvärlden, den här gången i form av Shark Dash.

I Shark Dash slår sig Gameloft in i en marknad som är förhållandevis outforskad för företaget, nämligen Casual Gaming. Det går inte att förbise var det frankrikebaserade etablissemanget har hämtat sin inspiration från och i det första badkaret, som i Shark Dash är jämförbart med Angry Birds världar och Cut the Ropes lådor, presenteras en meny liksom den som finns i majoriteten spel idag. Det är aningen rogivande när spelet även tar sin grund i ett par stillbildssekvenser som visar hur huvudkaraktären Sharkee blir av med sin flickvän Sally, här luktar det fjädrar, men dessa fjädrar skall visa sig vara en värld för sig.

Vid första anblick ges ett mycket gott intryck av Shark Dash och den färgglada design och välutvecklade spelmotor som finns utmärker sig direkt efter bara ett par nivåers spel. Trots den hovrande känslan av Angry Birds där syftet är att prickskjuta fiender lyckas Gameloft snabbt visa att Sharkee skiljer sig från fjäderpatrullen genom att han utnyttjar såväl kanter, badringar, svampar och rör för att ta sig till sina ärkerivaler som av en ren slump även råkar ha näbb.

Spelet utnyttjar oerhört enkla kontroller såväl som ett helt hjärnkontor. Desto längre in i spelet du kommer gäller det att verkligen tänka till för att nå målen och genom att utnyttja dem olika föremålen som är placerade i badkaret kan du få en speed-boost, kraftansamling och spänst för att nå änder som är på en högre longitud än dig själv. Gå inte för hårt på badringen dock, badkaret har begränsad diameter och på golvet gör Sharkee ingen nytta.

En väldigt intressant funktion som finns för den inbitna Shark Dash-spelaren är go back in time shot där du, mot en mindre summa insamlade mynt, kan få göra om ditt senaste kast. Detta är väldigt användbart om den sista stjärnan, som liksom Angry Birds och Cut the Rope är en av totalt tre, skall bemästras för den aktuella nivån och dina två första drag var once in a lifetime-drag.

I likhet med Rovios succé ges en abstinens att alltid genomföra varje bana med så höga resultat som möjligt. Samlas inte alla poäng spelas nivån gärna på nytt och här har företaget lyckats då fingermotoriken snabbt trycker på replay efter ett dåligt drag. Men är Shark Dash något som kommer att slå sig in i stjärnhimmelen?

Trots att Shark Dash verkligen är rogivande och välutvecklat anar jag ugglor i mossen eller i detta fall ankor i vatten. Hållbarheten på Shark Dash är inte längre driven än Angry Birds och det lämnar två scenarion i min värld. För användare som älskar Shark Dash nu kommer intresset sakta men säkert att börja plana (av förklarliga själ) och just utifrån det faktum att Rovio var först tror jag att återkommande abstinensbesvär för prickskytte kommer att resultera i fäglar i stället för fiskar. Alla som har intresse för dessa typer av spel associerar spelstilen mycket med Angry Birds och det gör att konkurrenterna verkligen måste utvecklas och inte bara lägga till nya nivåer för att fortsätta vara aktuellt.

I det stora hela är och förblir dock Shark Dash ett fantastiskt spel. Det levererar skratt och rogivande tid och för den som vill prova på ett nytt Casual-spel är Gamelofts nya produktion verkligen att rekommendera. Spelet finns att ladda ner i App Store och kostar 7 kronor.

Shark Dash - Gameloft

HS

HS