Recension: N.O.V.A 3: Near Orbit Vanguard Alliance

I Gamelofts N.O.V.A 3 fortsätter berättelsen om Kal Wardin, en pensionerad marinsoldat som hela tiden hamnar på fel ställe vid fel tidpunkt, med bördan att rädda mänskligheten igen.

Spelet börjar i ruinerna av gamla San Francisco. Ett ställe som sedan länge övergivits av den mänskliga rasen. Där träffar Kal på sin kvinnliga vän Yelena. Det visar sig att hon stulit en gammal artefakt som gör det möjligt för människor att göra det beboeligt på jorden igen. Detta har inte bara uppmärksammats av Judgers, s.k universums poliser, utan också människans värsta fiende, Voltarites. Genom resor mellan planeter och rymdskepp beger sig Kal ut för att rädda mänskligheten.

Under spelets gång får du mål och uppdrag du ska göra för att komma vidare. Ett bra tillfälle att ta en liten paus och läsa igenom.
Du kan också förvänta dig tillfälliga pauser ifrån att springa till fots genom att åka bilar körda utav robotar med artificiell intelligens där du istället får tjäna som understöd med hjälp av maskingevär på taket. Du får även själv tillfälle att sätta dig i en enormt stor mekanisk robot för att utplåna dina fiender. Det är uppenbart att Gameloft har hittat formeln för ett framgångsrikt FPS spel.

Grafiken är, i likhet med Infinity Blade, bland det snyggaste jag sett på ett spel till iOS. Det märks klart och tydligt att Gameloft lagt ner mycket tid och resurser på att få det så bra som möjligt. Med min nyaste generation av iPad med retina-grafik får jag hårresande och adrenalinfyllda skjutscener. Jag får dock uppleva små men snabba laddningar under spelets gång men det är inget som stör mig, utan jag lever mig verkligen in i spelet och tiden bara springer iväg. Det är med detta spel jag med nöje kan kalla min iPad för en spelkonsol.

Efter att ha spenderat flera timmar framför N.O.V.A 3 på både single och multiplayer känner jag fortfarande ett ”vill ha mer” begär.
Jag känner att variationen i spelet har stor betydelse över att man inte tröttnar och tack vare multiplayer läget har jag nu ett spel som jag kan spela om och om igen. Det finns dock en sak jag saknar och det är att man varken kan ducka eller ta skydd, vilket kan kännas någorlunda begränsat. Men i övrigt har spelet en väldigt bra handling och fantastiskt bra grafik som flyter på förvånansvärt bra hela tiden.

Multiplayerläget har stöd för upp emot 12 spelare samtidigt med 6 olika spellägen.
Det finns bland annat Team Deathmatch, Capture the flag och Free-for-All. I multiplayerläget kan man utmana varandra i snabbspel eller gå med i en turnering där det finns fina priser, som till exempel nya vapen. När du spelar matcher i multiplayer så erhåller man experience-poäng, vilket leder till att man kan öka i level. Desto högre level du är, desto bättre.
Jag upplevde att det flöt på minst lika bra i multiplayerläget som i singleplayer. När du spelar online kan du bland annat åka terrängfordon och även skjutsa andra spelare runt på banan.

N.O.V.A 3: Near Orbit Vanguard Alliance är skapad av Gameloft. Spelet är en universalapplikation och fungerar på diverse iEnheter men jag rekommenderar att spela på en iPad av 3:e generationen pga dess retina-grafik. Spelet kostar 49 kronor vilket jag tycker är värt varenda krona.

Betyg 4.5/5

N.O.V.A. 3 - Near Orbit Vanguard Alliance - Gameloft

agronberg