Recension: Modern Combat 3: Fallen Nation – Ta tillbaka en fallen nation

Du hör rotorbladen rotera i ett öronbedövande dån samtidigt som du färdas fram i luften tillsammans med din pluton och försöker gå igenom strategin inför det kommande uppdraget. Men på bara ett halvt ögonblick är helikoptern plötsligt nedskjuten och det är nu upp till dig att rädda dina vänner och din enda chans till överlevnad. Detta är ett av de scenarion du ställs inför i Gamelofts nya spel i sin serie Modern Combat.

Sedan tidigare har vi kunnat spela både Sandstorm och Black Pegasus i Gamelofts first person shooter-serien Modern Combat. Men med det tredje spelet vid namn Fallen Nation tas det hela till en ny nivå. Spelet är svårare än någonsin, även på lätta nivåer, och motståndet är tuffare än någonsin.

Det finns totalt 13 stycken uppdrag att klara och själva handlingen utspelar sig över hela världen, från Los Angeles och Alaska i USA till Pakistan. Efter att ha förlorat kontrollen över USA, därav namnet, är man inte säker någonstans och assistans kan inte garanteras på någon plats.

Grafiken är enligt mig riktigt snygg och det märks att mycket tid och resurser lagts ner på att ge en så bred och verklighetsbaserad miljö som är möjligt med den tekniken som idag är tillgänglig i våra bärbara iEnheter. Nu kan jag inte svara på hur grafiken flyter på en 3GS med med iPad 2’s A5-chip har spelet varken onödigt långa laddningstider eller några hack under spelets gång. Istället för långa laddningstider får man istället betala med successiva småladdningar lite här och var i banorna, men jag ser det som ett tillfälle att andas ut mellan de adrenalinfyllda skjutscenerna som kräver full koncentration om man vill överleva. Dessutom är det ändå ett överkomligt antal laddningar jämfört med likartade grafiktunga spel och ingenting jag stör mig på.

En funktion som skall ha fått sig ett rejält upplyft, men som jag inte haft möjlighet att testa, på grund av begränsad uppkoppling när jag testat applikationen, är multiplayer-läget. Gameloft själva säger ”NJUT AV DET ABSOLUT BÄSTA MULTIPLAYER-LÄGET TILL MOBIL”. Det skall enligt uppgifter gå att spela upp till 7 olika spellägen på 6 stycken exklusiva banor där du kan möta upp till 11 andra personer på samma gång. Det går att spela både över internet och via lokalt wifi-nätverk. Vad jag, som brukar använda mobilt bredband, däremot saknar är möjligheten att möta vänner via bluetooth som fanns i Modern Combat 2, men det är en parantes då även detta var en funktion jag väldigt sällan nyttjat.

Det absolut bästa och sämsta med Modern Combat 3: Fallen Nation är styrningen. Med en iPad 2 och gyroskop är det en fröjd att sikta runt med skärmen, men det kan bli något obekväma sittställningar när man plötsligt sitter mot ryggstödet mitt i en strid och inte riktigt har tid att vrida tillbaka kroppen. Likaså är det onödigt irreterande när man skall utföra en handling såsom att placera en bomb då man måste trycka mitt på skärmen och då rör lite på iPaden när man desperat försöker nå den lilla knappen som flyttas runt på skärmen.  Men överlag utnyttjar Gameloft den nya generationens spelenheter på ett förträffligt sätt, och förutom ovan nämnda irritationsobjekt fungerar kontrollerna precis som jag önskar.

Nedan kan ni se en video från Modern Combat 3:Fallen Nation:

Efter att ha spenderat lite över 2 timmar med att plöja igenom Fallen Nation känner jag mig fortfarande inte ”mätt” vilket bara detta är ett bra betyg då jag snabbt brukar tröttna på spel, oavsett plattform. Detta beror troligtvis på att Gameloft varit fruktansvärt skickliga på att variera spelet med olika typer av uppdrag. Allt handlar inte bara om att springa och skjuta, utan ibland skall du även hjälpa dina medsoldater med bombassistans från luften och rätt som det är skall du skjuta ner dina fiender från ett terrengfordon. Det enda som hindrar Fallen Nation från att bli en hel och ren 5:a är just att man ibland kan bli måttligt irriterad på att man inte lyckas plantera den där C4an på dörren för att man stöter till iPaden och därmed flyttar punkten man skall trycka på. Det hade varit mycket lättare med en vanlig ”handlingsknapp” vid sidan av skärmen, och det hade sparat mycket frustration. Men spelet är i övrigt helt fantastiskt med genomtänkta scener, en bra handling och en helt fantastiskt uppbyggd värld.

Modern Combat 3: Fallen nation är skapad av Gameloft. Det är en universalapplikation som fungerar på alla enheter oavsett storlek på skärmen men spelas förslagsvis på en enhet med gyroskop, iPad 2, iPhone 4 eller iPhone 4S. Spelet kostar 49 kronor vilket jag anser vara väl investerade pengar för det bästa fps-spelet som går att få tag på till våra kära iProdukter.

Betyg 4.5/5

Modern Combat 3: Fallen Nation - Gameloft

Peter

Peter

• caffo

Skaffade det dagen efter det släpptes! Grafiken är helt otrolig och det är en fröjd att spela det! Gyroscope är dock inget jag använder. Det som får mig att inte ge en full 5a är att man numera styr med halva skärmhalvan och kollar runt på andra. I tidigare versioner kolla du runt med hela skärmen, och endast styrde med spaken nere i vänster hörne. Detta boir lite svårare när du är ute i strid. Grafiken är sjuk, speciellt led munspel, karaktärernas rörelser, hur blodet bara flyger när du skjuter dom osv osv. Finns knappt nÅgra nackdelar med det alls!