Recension: Draw Breaker HD

Minns du det klassiska arkadspelet Breakout? Det spelet går ut på att man med hjälp av en plattform ska styra en boll så att den förstör tegelstenar. När alla tegelstenarna är borta når man nästan nivå. Draw Breaker bygger på samma princip men är något mer utvecklad, istället för att styra plattformen så är det du som ritar den.

När du första gången startar Draw Breaker får du en kort introduktion till vad din fiende har för mål. Det är nämligen så att Professor Blockowski har bestämt sig för att med hjälp av sina fyrkantiga monster göra världen fyrkantig. Det blir nu upp till dig att utmana dessa monster och rädda världen.

Spelet innehåller fem olika avsnitt och i varje avsnitt finns nio omgångar att spela.  Varje omgång är unik och du kommer att möta upp till sexton olika monster med olika egenskaper. Vissa kräver fler än en träff innan de försvinner och vissa utökar sig vid en träff. Svårighetsgraden ökar i takt med avsnitten och nivåerna, desto längre du kommer, desto fler monster stöter du på.

Draw Breaker, Spel

Spelet startar genom att du trycker på skärmen dit du vill styra bollen och när bollen sedan är på väg tillbaka är det upp till dig att rita ut var plattformen ska vara så att bollen studsar tillbaka mot monstren och inte försvinner  ur spelet. Skulle det hända att du inte hinner med att rita ut plattformen eller att bollen helt enkelt inte hamnar på den så förlorar du ett liv, som du har tio utav när spelet börjar.
I det första avsnittet har du däremot ett skyddsnät i botten som skyddar bollen för att försvinna, men förlita dig inte för mycket på det, för efter några träffar försvinner det.

Draw Breaker, Spel

Draw Breaker HD är ett ganska så enkelt spel som passar de flesta åldersgrupper som är intresserade av ett nytt och roligt spel. Det blir visserligen svårare efter varje nivå, men det är lätt att lära sig och förstå. Spelet funkar utmärkt att ha i sin iPad, jag kan däremot tänka mig att skärmen på en iPhone kan bli lite för liten för att man ska hinna med att rita ut plattformen på rätt ställe, men det kan man ju också bara se som en större utmaning.

Betyg 3/5

Draw Breaker - Elevate Entertainment

Lisa Krause