Recension: Djay – Bli festens mittpunkt

Är all musik på klubben dålig och dina polares spotifylistor ännu sämre? Tur att just du är ett kreativt geni som har de allra bästa låtarna på din iPad. Med Djay krävs det inga förkunskaper för att höja partystämningen några procent, men ett par lekfulla fingrar rekommenderas.

Djay for iPad

Djay är precis som det låter en app som förvandlar din iPad till ett DJ-bås med en skön miljö för att mixa ditt itunesbibliotek.
När man öppnar appen möts man av ett trevligt gränssnitt med två parallella spelare. Till varje spelare kan man bläddra fram en låt från sitt bibliotek. Man kan bläddra mellan spelningslistor, artister, album eller låtar, så man hittar lätt vad man letar efter.
När man har valt låtar söker den igenom låten för att beräkna bpm(bits per minute), alltså hur snabb låten är, samtidigt som den målar upp låtens struktur i vågform. När man rör någon utav scratchplattorna så zoomas vågformen in på det aktuella stället i låten, som ni kan se till höger i bilden nedan. Inzoomningen gör det lättare att hitta en ”cue-point”.
Cue-point, eller start/referens-punkt som de heter på vårt vackra modersmål, använder man ofta vid mixning av låtar.

Djay for iPad

I bilden nedan ser ni ett urval av effekterna och olika sätt man kan använda de. Tillexempel equalizer för att justera ljudstyrkan i det olika frekvensområdena, FX effekter för att förställa ljudet på andra sätt och diverse olika sätt att loopa musiken, antingen manuellt välja in- och utpunkt för loopen eller med en knapptryckning loopa en sextondels takt upp till två hela takter.

Djay effects

Det finns även en inbyggd funktion för spela in sina mästerverk. Man kan enkelt hitta sina inspelningar i iTunes på datorn under iPad -> Program -> Djay. Men tyvärr är detta det enda sättet att dela inspelningarna.

Att scratcha i Djay är ungefär som de flesta digitala spelarna, då menar jag även ”riktiga” spelare, det är inte samma känsla som en riktigt fin vinylspelare med en bra nål. Men det är absolut ingen anledning till att inte gå loss med fingrarna. Jag har suttit och lyssnat på Djays automix under tiden jag har skrivit detta och den är inte jätteimponerande. Automix går igenom den valda spelningslista och gör lite halvsnygga utfadeningar i låtbytena, appen är verkligen gjord för att ska mixa själv. Vilket självklart är därför man köper den.

För att kunna få ut det mesta utav sin spelare som DJ vill man ju kunna lyssna på nästa låta utan att det hörs ut i högtalarna. Detta går dock endast att lösa med specialtillbehöret Griffin DJ Cable. Vad denna kabel gör är att den  kickar ut master ljudet på ena kanalen och din valda låt på den andra kanalen. Tyvärr funkar inte detta med en vanlig tvåvägssplitt.

Djay for ipad

Snabbtips för att göra en snygg övergång mellan två låtar:

• Starta en låt på ena spelaren och välj nästa låt på den andra spelaren, följande punkter kommer att handla om låten som ska bli nästa låt.
  • Hitta en ”etta”, alltså det första bas-slaget i en takt, och sätt den till en cue-point. Lyssna efter början av en takt, stoppa och ställ in noggrant efter vågformen som visas av låten.
  • Synka låtarnas bpm genom att trycka på SYNC längst ut på sidan bredvid låten som ska bli nästa låt.
  • Fram med lyssnarörat igen och hitta en ”etta” i låten som spelas. Precis på den ettan ska du starta den andra låten från din sparade cue-point.
  • Repetera i oändligheten så har du ett oslagbart party!

Detta kan vara lite knepigt i början, men man lär sig snabbt att hitta ettor.
Djay är en riktigt välgjord app, så välgjord att den vann Apple Design Award 2011! Det är väldigt lätt att använda appen, både nybörjare och masterDJ kan sprida glädje med den. Jag rekommenderar starkt Djay för iPad och med spotifyintegration skulle den få 5 av 5 stjärnor. Appen kostar 149:- och kabeln ca 200:-. Detta kan tyckas vara ganska mycket pengar för en app, men man kan även se det som ett otroligt bra pris för ett djbås!

Betyg 4/5

djay - algoriddim

Simon Wallström