Critter escape

Recension: Critter Escape

Att rymma från något på denna planet är garanterat inte ett bra val för fem öre, vare sig det gäller ett mindre bråk i familjen eller obetalda skulder som tynger ned ens axlar. Gemensamt för dessa exempel och allt vad man kan tänkas undvika här i livet är nämligen att de i framtiden bara orsakar enorma konsekvenser som på ett eller annat sätt påverkar en negativt. Så att låta bli, och ta sig an vad för svårighet man än har är en mycket större höjdare i jämförelse med att hålla på och smita ifrån det – för förr eller senare hinner problemet ikapp en. Men i den fiktiva världen är precis allt tillåtet, och i Critter Escape är det kanske inte så oväntat just flykt som detta iOS-spel kretsar kring. Tysta leken börjar nu, den som pratar eller på annat vis skapar ljud kommer definitivt…ja, åka IN igen!

Förbluffad av det medvetna ”fel” jag skrev i sista meningen ovan? Att man åker IN, fast man vanligtvis skickas ut enligt den ordinära tysta-leken? Lugn i stormen, det här spelet tillhör inte vanligheterna om man säger så och på grund av den faktorn kommer alla så kallade ”vanliga” ting härmed avvika. För det bör verkligen sägas – Critter Escape är ett eminent och annorlunda spel som inte, under några som helst omständigheter, kan klassas bland de medelmåttor som trots allt finns i App Store.

Konceptet Critter Escape innehar är simpelt och rakt på sak; Det gäller att rymma för allt vad livet är värt! Så är det bara sedan den mycket maktgalne karaktären Simon Welk, hjärnan bakom all ondska i denna story, satte igång sina djävulska planer i form av att han och hans undersåtar tillfångatagit en uppsjö med varelser som de fört till deras anläggning där Welk och Co sedan utövar plågsamma experiment på de stackars figurerna. Men en dag lyckas en av varelserna med bedriften att ta sig ur sin bur vilket öppnat upp för ett antal valmöjligheter; avbryta det mycket upproriska projekt som faktiskt påbörjats eller fullfölja det genom att fly. Varelsen valde som bekant det sistnämnda alternativet och nu är det vår uppgift att leda denne mot friheten genom att gömmas och springa bort från forskarna och vakterna innan det är för sent.

Att hjälpa varelsen på rymmen är en mycket okomplicerad historia i sig, när en bana öppnas upp är uppdraget som sådant att man ska ”rita” varelsens väg till utgången utan att stöta på någon form av nemesis. Det är prio 1, men om man siktar högre än så och vill ha mer än bara en stjärna i belöning finns det speciella kristaller i färgen röd som ska plockas upp innan man når exit för att inkassera en stjärna till. För den tredje och sista stjärnan man kan tilldelas krävs det att man klarat den utmaning man ställts inför såsom att klara specifika banor under tidsgränsen eller att slå ner alla vakter.

Spelet kommer successivt att öka i svårighetsgrad ju fler banor man klarar av, så bara för att man har fallenhet för levlarna i början betyder inte det att det förblir så. Därför gäller det att hela tiden ha tålamodet på topp för du kommer att misslyckas mååååånga gånger, tro mig…att ha sitt pusselsinne ”aktiverat” samt att ha reflexer som är redo för vad som helst då det i detta spel blir åka av och man måste hela tiden vara på helspänn för fienderna dyker upp titt som tätt.

I banorna existerar det inte bara röda kristaller utan andra föremål, powerups, som gör livet som medhjälpare till en rymling lite lättare. För att nämna några powerups, så är Ghost en sådan som gör en osynlig under en begränsad tid vilket verkligen hjälper en i utsatta situationer och Rampage är en annan mycket bra powerup som fungerar på så sätt att man blir ett stort, grönt monster som avfärdar motståndarna utan några som helst problem. Dessa finns utmed banorna och går även att köpa till sig.

Critter Escape är ett mycket skojigt spel som med sin innovativa spelidé gjort ett fantastiskt intryck på mig. Det finns i nuläget 4 kapitel (Muck Labs, Testing Facility, Command Center och Bonus Levels) fyllda med över 120 unika banor som med sina luriga hinder sätter geniknölarna på prov och har givit mig magiska spelupplevelser där man tampas och slåss för den frihet varelserna berövats på. Designen och animationerna är en fröjd för ögat och man trivs verkligen i den spelmiljö man omges av. Att spelkontrollen är sjukt snygg kommer ni att lägga märke till direkt, men något som ni med det också kommer notera är att det ofta uppstår stunder där en viss seghet, när man ritar varelsens flyktväg, spelar en större roll – tyvärr. Lite för många sådana hack för min smak, men utöver det irritationsmomentet kan jag inte påpeka något annat som småsabbar spelet.

Så gå in i det smyg-mode, som vi alla har någonstans inombords som bara väntar på att få testa sina vingar, och hjälp vår kära ”Critter” mot ett bättre liv i detta suveräna spel!

Betyg 4/5

iPhone och iPad (7 kr)