Recension: Blueprint 3D – pusselspel i ny tappning

Med Magiska 3D rörelser och detaljer i perfektion är Blueprint 3D en ny form av pusselspel helt i sin egen klass. Varje ny nivå inleds av en till synes kaotisk röra av prickar och linjer. Men under allt kaos finns dock en ritning i form av ett konstverk. Allt har du precis framför dig, problemet är bara att hitta bilden och så småningom blir linjerna till en begriplig röra.

När du startar en nivå i Blueprint 3D möts du av en explosion av klotter. Men med ett par enkla drag med fingret roterar du de kaotiska mönstret till en igenkännbar bild i form av bland annat Eiffeltornet eller Frihetsgudinnan. Justera och flytta den tills den är rätt, rotera bilden med fingrarna, tills du tillslut finner lösningen. Efter ett tag har du hittat tekniken och det tar inte många sekunder innan du får kläm på de hela, dock kan det ibland leda till en aning knepiga mönster där tålamod och koncentration krävs.

Man skulle kunna tro att Blueprint 3D i längden blir till ett rätt tråkigt spel, men med den konstanta utmaningen som varje level bjuder på vill man bara fortsätta och fortsätta ju längre fram i spelet man kommer. Hela spelet är uppdelat i såkallade paket där varje packet innehåller ungefär 35 spel. Poängen delas ut i form av stjärnor och beroende på hur snabbt man löser pusslet ju fler stjärnor får man. Så istället för att klara varje nivå var för sig utmanar man sig själv att klara hela packet på en gång, något som gör spelet till en konstant utmaning.

Det hela blir inte sämre av att spelet innehåller hela 270 pussel att klara av och med en charmig Da vinci touch är spelets design något utöver det vanliga. Något som gör Blueprint 3D så framgångsrikt är dess känsla för detaljer. Spelets tema ändras till en stil som passar för varje ny nivå, med nya teman ju längre fram i spelet man kommer. Även skrivbordet förändras och verktygen byts ut allt efter spelets gång. Möjligheterna tycks vara nästan oändliga och hela tiden möts man av nya dimensioner.

Visserligen är spelet enkelt. När du väl lista ut vad pusslet föreställer och snurrar bilden till sin rätta position, hamnar du sällan i trubbel. Men enkelt är de inte alltid, och i vissa fal får du fundera en hel del innan du löser det hela. Även om du direkt ser mönstret kan det ta tid att lösa själva pusslet. Så gillar du de där små och charmiga detaljerna, eller ett litet extra klurigt tidsfördriv ska du absolut införskaffa dig ett exemplar av Blueprint 3D.

Positivt:

• Klurig underhållning.
  • Enkel och snygg grafik.