iMovie – ett paradis för hobbyfilmare

(Gästskribent Oliver)

Mycket har hänt sen iMovie först släpptes till Mac 1999. Idag skapas dem flesta filmundren med mobiltelefoner och klipps snabbt ihop direkt på enheten för att delas på internet. På andra sidan finns programmen som vill kunna skapa filmer i klass med en Tv-produktion direkt i sina laptops. Så vart placerar sig Apple klassiska filmredigeringsprogram?

iMovie är tillverkat av Apple och för Apple. Det är något speciellt med program som är som gjutna för enheten dem används på. I den senaste versionen av iMovie får MacBook Pro användare av den senaste modellen se sin touchbar förvandlas till ett effektivt verktyg för filmredigering. Mobilfotografen kan börja klippa ihop en film i 4K på sin iPhone och sedan fortsätta på datorn. Det är smidigt, det är snabbt och det är enkelt. Apple har lyckats skapa en produkt för kreativa människor där tekniken gör vad den ska, utan att bli ett hinder för användarvänligheten.

Kompabilitet och exportering

Den första versionen av iMovie släpptes 1999 som en enklare form av filmredigeringsverktyg, och sedan 2003 är programmet inkluderat i alla Mac-datorer. Fokus ligger än idag på användarvänlighet, men man har inte missat kompabiliteten. De flesta kameratillverkarna har integrerat stöd för iMovie (Canon, Niko, Sony, Panasonic inkluderat). Redan 1999 års version hade stöd för FireWire och dagens version kan hämta filmklipp också via usb.

När det kommer till filbaserade kameror så kan programmet importera alla de vanliga filformaten. En funktion som är mycket användbar för enkla vloggare är att man kan filma direkt i programmet. Det lämpar sig mycket väl för att exempelvis filma in korta videohälsningar som ändå behöver någon form av redigering, till exempel textning.

Användarvänlighet

När filmmaterialet väl importerats använder är klippandet mycket enkelt. Det handlar i princip bara om att flytta och dra. Den enkla utformningen är mycket logiskt även för förstagångsanvändare.

Genom användandet av miniatyrbilder får användaren en väldigt bra överblick över materialet, och kan på så sätt rensa bort onödiga sekvenser utan att behöva gå in i filmklippet. Filmen visas i en vertikal linje där övergångseffekter visas som små ikoner mellan klippen och ljudklippen blir färgade slingor ovanför bildrutorna. Från en sidomeny kan allt importerat filmmaterial hittas och infogas i projektet.

Delning och exportering

Alla filmer som skapas sparas som projekt. Ett projekt kan lämnas som det är och plockas upp för fortsatt redigering. För att dela med sig av sitt verk krävs dock att det exporteras. Apple har verkligen lyckats med smidig exportering som gör sig förståelig även för dem som inte har någon koll på filformat. Det finns knappar för att direkt dela filmen till bland annat Youtube, och en närmast unik funktion är iMovie Theater.

Genom att interagera iCloud (Apples molntjänst) med programmet har man skapat en presentationsmiljö för att visa sina filmer i. Dagens kameror blir allt bättre och filmkvaliteten högre, vilket medför ett behov av större lagring. Problemet med att redigera och spara ner högupplösta filmer är att det tar upp otroligt mycket plats på datorn. Med en molnbaserad tjänst för att enkelt och smidigt visa filmer blir det här löst, och samtidigt kan filmerna visas upp på andra enheter genom streaming.

Effekter och övergångar

iMovie har ett relativt stort inbyggt bibliotek av ljudeffekter och övergångseffekter, som kan underhålla dem flesta hobbyfilmare ett bra tag. Men det blir som allra bäst med dem färdiga teman som går att använda sig av. Eller vad sägs om att skapa en filmtrailer i äkta Hollywood-stil till släktkalaset? Kanske en nyhetssändning om lillasysters trassliga relation till sin nalle?

iMovie levererar högklassiga ljudeffekter och riktigt rolig grafik för att passa in på temat. Om du däremot är intresserad av att själv gå in och redigera bildrutor på pixelnivå, kanske skapa animationer eller justera EQ i ljudet, då är inte iMovie något för dig. Programmet har vissa enkla funktioner när det kommer till bild- och ljudredigering, såsom filter och slow-motion effekter, men för den semi-professionella och professionella filmaren lämnas mycket att önska.

Sammanfattning

IMovie är ett perfekt verktyg för dem allra flesta. Användarvänligheten gör att det lämpar sig väl för exempelvis familjen som vill snygga till semesterfilmen. Samtidigt lämnas utrymme för kreativitet och lek, och kan underhålla många hobbyfilmare.

Ett stort plus är också att programmet inkluderas i alla Apples produkter. Dock kommer den som vill skapa filmer i professionell kvalitet troligtvis inte välja iMovie, trots stödet för 4K. För tyngre arbeten lämpar sig helt enkelt inte Apple gratisprogram. Det saknar precisionen och verktygen för detaljerna.

Kan laddas hem här

Nedan – En av de mer kompletta guiderna för iMovie på Youtube, med över 1,3 views.

(iMovie har nu även fått stöd för iPhone X-skärmen )