Photo 2013-12-31 10 06 52

Färgsprakande radiolyssning med Redio

Redio – Free Online Radio Station Player från SixType kan sammanfattas med tre ord; modern, enkel och funktionell. Redio är en färgklick som ger användaren tillgång till över 50 000 radio kanaler. När appen öppnas möts man av den röda färgen som återfinns genom hela appen. Färgen går att ändra, men i gratisversionen finns bara möjlighet att testa någon av de andra kulörerna i en minut innan den återgår till den röda nyans som är standard, detta går att låsa upp genom köp i appen. Utvecklarna flirtar med iPhone 5c-ägare genom att ha samma kulörer som just iPhone 5c levereras i tillgängliga som förval i inställningar. För min del duger det röda temat gott och väl.
redio1

Det är enkelt att navigera i Redio. När appen startas öppnas sidan som kallas “Explore” , där finns möjlighet att utforska radiokanaler i olika kategorier. I nederkant av skärmen finns de olika navigeringsknapparna, från vänster till höger, Favoriter (Favorites), Utforska (Explore), en stor Play-knapp, Taggar (Tags) och Inställningar (Settings).
redio2

På “Now Playing”-skärmen finns möjlighet att favoritmarkera stationen som man just nu lyssnar på med hjälp av stjärn-ikonen och två ikoner för att dela det man lyssnar på Twitter och Facebook. Förutom dessa ikoner återfinns en “tagg”-ikon och en Apple-logga. Taggen går att använda för att tagga låtar som just nu spelas för att senare komma ihåg vad de heter, de låtar som taggats hittas i tagg-fliken. Genom att trycka på Apple-loggan omdirigeras man direkt till iTunes där möjlighet finns att köpa låten. De här är de smartaste funktionerna i appen enligt mig.

Redio har blivit en favorit för mig på grund av sin enkelhet och snabbhet. Många av konkurrenterna har samma funktioner och har tillgång till ännu fler kanaler men Redio är för mig det självklara valet för iPhone just nu och är gratis nedladdning och rekommenderas varmt om man vill ha en enkel och snabb radioapp utan reklam.

Jesper Svensson

Jesper Svensson

Hämta i App Store