iPhoneGuiden.se

Sök

Alla vet vi nog att iPad har sålt i åtskilliga miljoner exemplar, medan övriga tillverkare har haft svårt att kunna konkurrera med iPaden. Nya uppgifter visar att iPaden står för hela 68% av tabletmarknaden.

Då Steve Jobs presenterade den första iPaden i januari 2010 blev vi konsumenter introducerade till en ny marknad, en marknad Apple kom att dominera fullständigt två år senare. Nya uppgifter ifrån analysföretaget IDC visar på att Apples iPad står för hela 68% av marknaden för tablets, vilket är en ökning på ca 2% sedan föregående kvartal. Överlag har marknaden för Tablets vuxit med hela 304% under det senaste året, och den förväntas öka ytterligare. Frågan är hur länge Apple lyckas att behålla denna överlägsna sits på marknaden. Vad tror ni?

Worldwide media tablet shipments in the second quarter were driven by continued robust demand for Apple’s iPad 2, which saw shipments reach 9.3 million units, representing a 68.3% share of the worldwide market (up from 65.7% the previous quarter). Research in Motion entered the media tablet market in 2Q11 with its PlayBook product, grabbing a 4.9% share of the market. Apple’s strength and RIM’s entrance meant bad news for Android-based media tablets, which saw its collective share slip to 26.8%, down from 34.0% the previous quarter.

Apple’s iOS share will continue to lead by more than 40 percentage points over Google’s Android for the remainder of the year, but we expect Apple’s share to fall closer to 50% by the end of the forecast period as manufacturers bring new tablets to market,” said Jennifer Song, research analyst, Worldwide Trackers.

Källa: Macrumors