sleep cycle

Sleep Cycle – Fungerar det verkligen?

Vill du höja din sömnkvalitet? Eller är du bara nyfiken kring hur du faktiskt sover? Appen Sleep Cycle hjälper dig just med detta. Den säger sig också kunna väcka dig när du sover som lättast, vilket gör det betydligt behagligare att stiga upp. iPhoneguiden har tittat närmare på appen. 

Sömn i allmänhet är ett stort intresse för såväl privatpersoner som för samhället i stort. För den enskilda personen gör en dålig natts sömn att nästa dag sannolikt inte blir särskilt produktiv. För samhället i stort kostar dålig sömn enorma summor årligen.

För ett par år sedan räknade en grupp hälsoekonomer ut att dålig sömn, med minskad produktivitet som konsekvens, kostar samhället 1,4 miljarder kronor varje år. I realiteten är det troligtvis mycket mer än så, eftersom man inte räknat på olyckor, till exempel inom trafiken, som kan härledas till sömnbrist.

Att Sleep Cycle blivit så populär är kanske alltså inte särskilt anmärkningsvärt. Men fungerar det verkligen? Det tittar vi på längre ned i texten.

Vi börjar med grundfunktionerna:

Så fungerar det

Sleep Cycle är utformad för att mäta dina sömncykler. Genom att placera din iPhone nära huvudkudden använder appen telefonens accelerator eller mikrofon (man kan välja) för att mäta dina rörelser i sömnen. Det här används som underlag för att bedöma vilken sömncykel du befinner dig.

Förutom möjligheten att se statistik över din sömn, är kanske huvudfunktionen att du kan ställa ett alarm med ett tidsintervall, som är förinställt på 30 minuter. Behöver du gå upp senast 07:30 kan du välja att appen väcker dig mellan 07:00 och 07:30.

Exakt när larmet går igång beror på vilken sömncykel du befinner dig i. Tanken är alltså att du ska väckas när du sover så lätt som möjligt. Det är nämligen när du vaknar ur djupsömnen som du tycker det känns som tyngst att stiga upp.

Starta-alarm

 

Sömnkvalitet

I appen går det att se en bedömning på ens generella sömnkvalitet. Den räknas ut på fyra faktorer:

  • Tiden du spenderat till sängs
  • Hur länge du har befunnit dig i djupsömn
  • Kontinuiteten i din sömn
  • Antalet gånger som appen registrerat att du varit vaken.

 

För att sömnkvaliteten ska kunna bedömas krävs att man har använt appen minst fem nätter. Säkerheten i bedömningen bör givetvis stärkas ju fler nätter appen har som underlag.+

Somnstatistik

Under tiden kan man roa sig med att läsa lite statistik. Till exempel ser vi här att svenskar generellt har god sömnkvalitet, med ett snitt på 76 %. Högst har Nya Zeeland med 78 %, och lägst har Japan med 61 %.

Vi som har iPhone och vill lära oss ännu mer om vår sömn kan dessutom gå in i rådatan. Det gör du genom att gå in i appens inställningar > Avancerad > Visa rådata.

Vad säger forskningen?

Tidigare i den här texten frågar vi oss om dylika sömnappar – för det finns fler än Sleep Cycle – verkligen fungerar. Klart är att det råder delade meningar om detta. Jordan Gaines Lewis, som är sömnforskare, frågar sig i Psychology Today hur mycket som är placebo och om det faktiskt fungerar att få ett bättre uppvaknande med appen.

Hon berättar om en vän som använt Sleep Cycle, som påstod att han bara kände sig utvilad efter att ha genomgått 8 cykler av REM-sömn (den sömncykel när vi drömmer som mest).

Det här tyckte hon var anmärkningsvärt, eftersom den genomsnittlige personen inte genomgår fler än 4 – 5 stycken REM-cykler per natt. Frågan man kan ställa sig är alltså hur pålitliga appens mätningar verkligen är. Sleep Cycle har funnits med ett tag, och artikeln i PT är från 2013, så förbättringar kan förvisso har gjorts sedan dess.

Förra året pratade Inverse med flera sömnspecialister om appen. Många verkar vara överens om att appar likt Sleep Cycle hjälper dig att bli mer medveten om dina sömnvanor, vilket kan vara behjälpligt för den som vill förbättra sin sömn. Du får helt enkelt en klar översikt om hur länge du sover. Däremot kanske man inte ska förlita sig på att den verkligen kan tala om för dig vilka sömncykler du har befunnit dig i under natten.

Men den kan helt klart vara värd att testa. Inte minst på grund av det behagliga alarmet, som börjar tyst och sedan blir högre, tills du vaknar och stänger av det. De flesta skulle nog föredra detta, jämfört med alarmklockan i iPhone. De som är skyldiga till att snåla in på sömntimmarna kan också hjälpas av att få en klar översikt av tiden som spenderas i sängen.

Sleep Cycle har en gratisversion och en betalversion som kostar 9 kronor. Appen kan laddas ned här.

Karl Oskarsson

Karl Oskarsson

Skribent

Dela: