När Apple Watch först lanserades för drygt 1 år sedan var 80% av köparna män och bara 20% kvinnor. En siffra som nu enligt analysföretaget Slice har förändrats ordentligt.
Slice har analyserat data baserat på 4,2 miljoner försäljningar över nätet i USA genom tillgång till digitala kvitton. I denna undersökning har man tittat närmare på aktivitetsband, där man också inkluderat Apple Watch. Det intressanta för Apple Watch är att den tilltalar kvinnor betydligt mer nu än tidigare, troligtvis tack vare att Apple Watch numera även finns i både rosa guld och guld. Andelen har fördubblats sedan förra året och fördelningen är nu istället 60-40, vilket gjort att gapet mellan könen sjunkit.
Det är intressant att se hur hela kategorin fick sig en skjuts lagom till julhandeln efter det att Apple Watch lanserades på våren innan. Gladast för uppmärksamheten var nog Fitbit som trots en del farhågor innan Apples intåg fortfarande håller en stabil ledning och som tack vare sin storsäljare Fitbit Charge HR också behåller ledningen över det första kvartalet 2016.
Hur ser det ut, har du redan skaffat en Apple Watch eller väntar du kanske på generation 2 som enligt rykten kommer i höst?
Produkter du kanske är intresserad av – från iPhonebutiken.se
Denver Fitnessarmband
Fitnessband från märket Denver med Bluetooth 4.0 som även visar hjärtfrekvens
Till Butik / BeställStreetz Smart Health Watch
Smidig fitnessklocka för att ha koll på fysisk aktivitet och träning
Till Butik / Beställ