iPhoneGuiden.se

Sök

Ett företag vid namn Flurry har specialiserat sig på att analysera data om våra smarta mobila enheter. Med hjälp av insamlad data från 350 000 användare och App Store har de utgett en rapport som säger att allt fler ”gratis-appar” dyker upp i App Store. Men kunderna betalar i stället genom att bli utsatta för reklam eller genom köp-inuti-app.

Flurry data

År 2012 låg ”gratis-apparna” på 84 procent totalt i App store, medan man redan nu i detta år kan se att 90 procent av alla appar har stämpeln ”Gratis”. En ökning med mer än sju procent eller sex procentenheter.

Utvecklarna ser användarnas vanor och anpassar priserna för högre försäljning. Och om något är gratis är vi tydligen mer villiga att betala, antingen genom att ta del av reklam eller genom att köpa köp-inuti-app. Men jämfört med Android-användare är vi ändock litet mer villiga att betala för innehåll där vi i genomsnitt betalar  0,19 dollar per app kontra 0,06 dollar i Android-världen. Omräknat i procent ger detta att vi betalar mer än tre gånger mer, + 200% alltså.

Flurry data

Appar för iPad är generellt dyrare än för sina mindre motsvarigheter i form av iPhone exempelvis. Utvecklare ser en större skärm som ett större premium och som därmed följs av en högre kostnad. Så pass högre kostnad att en iPad-app i genomsnitt kostar hela 0,5 dollar. vilket är mer än 160 procent dyrare än iPhone-appar och mer än 700 procent dyrare än Android-appar.

Framtiden pekar på allt fler appar som ej kräver en inköpssumma. Men som behöver underhållas med köp-inuti-app och som även bjuder på reklam i allt större omfattning. Vad tycker du om det?